Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1980 ggr
RudeGirlPottery
3/27/19, 11:21 PM

Gasugn - Rohde eller Kittec?

Jag ska köpa en toppmatad gasugn och väljer mellan Rohde och Kittec. De är väldigt lika men Kittec är billigare. Jag har använt Rohde elugn tidigare och är väldigt nöjd med den men Kittec kanske är lika bra? Någon som vill ge mig några tips?

Annons:
jenast
3/28/19, 11:20 AM
#1

Hej. Jag stod inför samma val. I slutänden valde jag en Kittec. Mycket på grund av goda råd från en insatt källa som påvisade de stora likheterna mellan de två. Priset såg jag då som den nästintill enda skillnaden. Jag har inte ångrat mig. Kittec CB 130 S blev mitt val då den även är påbyggbar med en extra ring. Jag köpte till sättmaterial och en automatik TC 88 . Har för mig det slutade på ca 24000 +moms för ca 2 år sedan

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

jenast
3/28/19, 11:21 AM
#2

Ser nu att du frågade efter gasig 😆. Jag köpte en elugn. 😂

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

ler
3/28/19, 11:41 AM
#3

Dom toppmatade är ju rakuugnar så vill du ha en som går längre upp i temperatur så blir det en kammarugn, frontmatad. Och dom kostar en hel del mera än rakuugnarna. Hur stor vill du ha och vilken temperatur?

RudeGirlPottery
3/28/19, 4:48 PM
#4

#3: De har en topptemp på 1320 grader så de borde definitivt funka även till stengods.

ler
3/28/19, 4:51 PM
#5

Är det Kittec?

RudeGirlPottery
3/28/19, 4:56 PM
#6

Både Kittec och Rohde har toppmatade ugnar tänkta för Reduktionsbränning upp till 1320 grader. Rakuugnarna är en annan kategori. Mats på Brännpunkt har visat mig de två alternativen och Seemann säljer Rohdes. Nu var frågan om någon har några värdefulla tips innan jag väljer eftersom Kittecs är billigare.

Annons:
ler
3/28/19, 7:03 PM
#7

Jag var inne på Kittecs hemsida och kollade, rolig och fin liten ugn tycker jag och brännarna ser helt förnuftiga ut. Bra med enkelt luftspjäll. Dom ugnarna påminner lite om dom Hollänska självbyggar ugnarna som kan köpas som byggsats. Men om jag skulle rekommendera en gasugn så blev det en Lyngby ugn med fläkt, då har man full kontroll över bränningen. Dom ugnarna produceras tråkigt nog inte mera och jag vet inte om det finns något liknande.

Bo§e
3/31/19, 3:24 PM
#8

#7:   Lyngbyugn med fläkt…..ja det var minsann rejäla ugnar…   Jag minns från min folkhögskoletid (50 år sedan nu…😮)  när vi förärades en ny sådan,  och den vände uppochned på hela den keramiska verksamheten och öppnade en rad nya dörrar in i reduktionsbränningarnas värld…    

Senare har jag stött på dessa ugnar här och där, så de blev relativt populära, och hjälpte till att sprida kunskaper om Reduktionsbränning bland studiokeramiker.  Men de  var enormt  tunga…!   Försedda med 4 lyftöglor så att de kunde hanteras med kranbil, och när en sådan ugn väl var på plats, flyttade man inte gärna på den….    Förutom att brännarstenarna då och då fick bytas, höll dessa ugnar mycket bra, och jag förmodar att flera av dem fortfarande är i bruk på olika platser….

ler
3/31/19, 3:34 PM
#9

Jo det finns nog några kvar men det är sällan att dom flyttas till nyetablerade verkstäder eftersom nya säkerhetsregler gör det mycket svårt och dyrt. Väldigt turistföreningen det var verkligen bra ugnar. Det fanns en liten 300 liters variant med all säkerhetsutrustning som var behändig.

[rolnor]
3/31/19, 4:04 PM
#10

Jag har sett gasugnar som är helt eller till stor del isolerade med fiber, jag föreställer mej att man sparar gas med en sån eftersom fibern kräver mindre energi för att komma upp i temp? Sen blir ju ugnen lätt att flytta.

ler
3/31/19, 4:24 PM
#11

I motsättning till elugnar så är det mest rökgasen som värmer och man bygger inte upp strålningsvärmen på samma sätt som i en elugn så superisolering är inte lika viktig. Och sten har ju andra fördelar som är viktigare än isoleringen.

[rolnor]
3/31/19, 7:35 PM
#12

Jag menar inte isolering utan värmekapacitivitet, värma fiber kräver mindre energi.

ler
3/31/19, 8:34 PM
#13

Men det blir inte Stor skillnad.

Annons:
[rolnor]
3/31/19, 8:50 PM
#14

Nej, det kan vara försumbart.

Upp till toppen
Annons: