Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1385 ggr
Anna HB
3/28/19, 12:39 PM

Brandsäker platta under ugnen – alternativ?

Firman som just nu anpassar min nya lokal till keramikverkstad frågar mig hur de ska tänka kring den brandsäkra plattan som ugnen ska stå på. Jag känner att jag famlar lite i luften och hoppas att jag kan få bra input här. Jag föreslog en gipsplatta med en tunn plåt på (som någon nyligen skrev i en annan tråd som jag inte hittar just nu) men invändningen blev att det kräver att golvet är fullständigt jämnt, annars smulas gipsplattan sönder. När jag sa att ugnen i sig egentligen inte blir så varm, föreslog man en rostfri plåt enbart, med tjocklek 1,2 mm. Något slags betongplatta skulle de också kunna tänka sig. Golvet är ett betonggolv i en källarlokal som varit inredd som kontor. Därför ligger det något slags ”fuskparkett” på betongen, och över den har nu lagts en grov plastmatta av industrityp, för att uppfylla mina behov. Vad är det egentligen som krävs, för att det ska vara brandsäkert?

Annons:
ler
3/28/19, 12:49 PM
#1

Jag är inte den som känner till lagar om sådant men jag har bara en gipsplatta på fusk parkett och det är nog heller inte helt jämnt men gipsen håller, och någon högre värme kommer inte på underlaget. Så jag tänker att man klarar sig utan egentligen. Men klart det känns bra att säkra sig.

Bo§e
3/28/19, 1:35 PM
#2

Mig veterligt finns inga formella bestämmelser för just keramikugnar, och därför blir sådana här bedömningar ofta föremål för "uppskattningar" som inte alltid har stöd av erfarenheter.  Självklart skall man vara försiktig och förnuftig (!), men ibland känns vissa bedömningar som om man överreagerar en aning…

De enda ugnar (som jag känner till) som verkligen har orsakat värmeskador på golvet, är de engelska toppmatade ugnar som såldes förr (och som kanske fortfarande finns…?), vars enda "stativ" var en uppsättning "möbelhjul", dvs ugnskroppens höjd över golvet var 7-8 cm.   Sådana ugnar kunde "mjuka upp" en plastmatta, och kanske orsaka färgförändringar och kanske avtryck av hjulen.   Om ugnen var riktigt sliten (fiberisoleringen i botten nedbruten och krympt), kunde en sådan ugn faktiskt orsaka brandtillbud, eller situationer där risken var överhängande…

De toppmatade ugnar som har "riktiga" stativ, dvs ca 20 cm höga eller mer, kan inte stråla så mycket värme nedåt att golvskador uppstår.  framför allt om ugnens botten är av tegel (och hel, förstås).   Och om rummet är någorlunda välventilerat, måste jag också tillägga.     

Frontmatade ugnar kan pga sin tyngd göra märken i plastmattor och annat, men det har ju inget med värme att göra. 

Jag tycker att idén med en gipsplatta täckt av en plåt är bra….ett slags "dubbel trygghet".   Om ugnen är väldigt tung, t.ex. en större frontmatad ugn, kan den förstås "mosa" gipsplattan, och i sådana fall blir det bäst med ett kraftigare underlag, t.ex.  utlagda klinkerplattor, som man kan omge med en ram, så att de inte "kanar omkring" på golvet.    

Jag vill m.a.o. inte propagera för att "strunta" i golvbeklädnad under ugnar,  men jag vill gärna försöka balansera bedömningen för att bibehålla "vett och sans"…

🙂

Anna HB
3/28/19, 1:47 PM
#3

Tack Ler och Bosse! Jättebra input! Min nya ugn blir inte särskilt tung, en toppmatad på 110 liter (jag är själv ungefär en och en halv meter lång, och ju äldre jag blir desto svårare kommer det att bli att brottas med stora sättplattor som ska lyftas rakt in i en frontmatad – man kan säga att denna ugn är ett ergonomiskt hållbart val). Med andra ord kommer jag att säga till byggfirman att mitt önskemål fortfarande är en gipsplatta och en plåt :-)

Bo§e
3/28/19, 2:02 PM
#4

Ja, och om inte annat  så kommer säkert försäkringsbolaget att uppskatta plattan och plåten….

Det går bra att kanta gipsplattan med en enkel  träram, så slipper man irriteras av eventuella "smulor" med tiden….

Roderveld
3/28/19, 7:30 PM
#5

Det var jag som tipsade en annan på forumet om gips (ev dubbel) samt en plåt för att skydda gipsen. Jag har en bakgrund inom bygg- och fastighetssektorn. Vill man vara säker på vad som gäller - fråga aktuellt försäkringsbolag!! Det är DEM man får ett elände med OM ngt händer! Firman som anpassar din lokal förbryllar mig! Att föreslå en plåt direkt på golvet är värmemässigt detsamma som ingen plåt alls. Plåt leder värme fantastiskt bra! Så är det också med sten/betongplattor! Det enklaste OCH bästa är fortfarande gips + en plåt för att skydda gipsen mot underredet och dina skor. Om nu underlaget är så pass ojämnt att gipsen riskerar att ”smulas sönder” så kan man jämna till golvet på ett enkelt sätt. T ex med golv/flytspackel (blir tunnast) eller några ihoplagda skivor laminatgolv (8mm tjockt, hårt och slätt) eller en kraftig spånskiva. Ovanpå detta gips + plåt. Ingen ”rocket science” precis. Borde firman klara… Lycka till!

Bo§e
3/28/19, 7:57 PM
#6

#5:   >>    fråga aktuellt försäkringsbolag!!  Det är DEM man får ett elände med OM ngt händer!   >>

Ja  så är det, tveklöst.     Men man får inte ta för givet att de vet hur keramik bränns.  En vanlig missuppfattning är att man omkring ugnen handskas med heta material, ungefär som vid glasblåsning eller smide…..  En eldriven keramikbränning är ju en helt sluten process, som börjar med att man jobbar vid en kall ugn, och sedan plockar ut saker ur en nästan lika kall ugn….     Ibland får man göra försäkringsbolag medvetna om sådana saker…

🙂

Annons:
Anna HB
3/28/19, 8:26 PM
#7

Tack för gipsplattetipset, Roderveld! Det är tryggt att det finns erfarenhet att hämta i detta forum, när jag får frågor jag inte kan svara på själv. En keramikverkstad kan vara en utmaning för en byggare som aldrig varit i närheten av en sådan förr. I mitt fall är firman anlitad av min hyresvärd, jag har inte valt den själv. Liksom ventilationsfirman, som först trodde att jag behövde ha en skorsten, från min källarlokal och fyra våningar upp. DET hade blivit lite dyrt! :-P

Hembrännar'n
3/28/19, 8:42 PM
#8
Bo§e
3/28/19, 8:53 PM
#9

#8:   🙂🙂🙂    Ja,  visst finns det ugnar som inte är särskilt "slutna"……men jag tänkte inte närmast på sådana…..

----------------------------------------------------------------------

>>  det är nog inte rekommendabelt att "veta bättre" än bolaget även om de är ute o cyklar s a s..  >>       

Jo, jag vidhåller att det ibland (dvs ibland) kan vara  nödvändigt (!),  om inte resulterande beslut skall bli heltokiga…….   Man får känna dem på pulsen och  berätta hur det fungerar, om de skulle visa sig ha en alltför "fantasifull" uppfattning om hur en keramikbränning går till.   

Men, man får ju förstås uttrycka sig artigt….🙂

Upp till toppen
Annons: