Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1611 ggr
Ulla
2019-03-30 16:50

Lera till ugnsformar?

Vilken typ av lera är bäst om man vill göra ugnsformar? Jag har ganska nyligen flyttat och tänker göra några till mitt nya kök. Det är  tråkigt om de spricker i köksugnen vid matlagningen. Har varit med om det ganska nyligen. Det berodde nog på spänningar i godset, men med rätt lera kanske inte risken är lika stor.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
ler
2019-03-30 17:37
#1

Man kan få både flamfast och eldfast lera. Flamfast tål att det kommer hög värme direkt på godset och eldfast tål höga temperaturer men klarar inte snabba påverkningar så som den flamfasta. Nu skall jag ju inte göra reklam men kanske du kan söka på nätet.

Ulla
2019-03-31 09:47
#2

Tack för att du tänker på det! Men det är helt okej enligt våra (flummiga) regler att svara på frågor, så ge gärna exempel. Det kanske finns fler än jag som funderar på detta.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2019-03-31 11:42
#3

Massemühle Wagner hade en kvalitet som hette "802/1" och som var speciellt framtagen för ugnsbruk i hushållet.  Den hade mycker bra sådana egenskaper, och den  blev uppskattad.      

Så varför nämner jag det, när den ändå inte finns att köpa idag…?   Kanske ligger det fortfarande sådan lera någonstans  "därute", och ingen vet längre vad det är…..????

ler
2019-03-31 12:39
#4

120.7 från Witgert är flammfast. Men jag har också bra erfarenhet av lera som inte är beräknad till just det, jah har ugnsform som är över 20 år gammal och den kommer in i både kall och varm ugn utan att något händer. Och den är gjord av 1109 från Pottclay.

Bo§e
2019-03-31 12:51
#5

#4:  Ja så är det.  En lera måste inte vara specialframtagen för ändamålet för att fungera bra till ugnsgods.   Och så är ju själva formen på föremålet avgörande.   Exempel:  Höganäs Keramik, som ju använde en enda lera till all tillverkning, tillverkade en hel del ugnsgods av "produktionsleran" som egentligen inte alls var "lämpad" för sådant.  Alldeles för finkornig, fet och "glasig"  för att passa in "enligt regelboken".  Men det fungerade, för att man omsorgsfullt valde "rätt" form och godstjocklek, och att man valde bort former som inte fungerade.   På labbet genomfördes flitiga tester, och slutsatsen var att även en "olämplig" lera kan gå bra i ugn om man undviker vissa kriterier, som t.ex. alltför stora flata bottnar, och alltför stor variation i godstjocklek.   Men det kräver som sagt en hel del testande…..

ler
2019-03-31 13:26
#6

Ja precis, undgå skarpa kanter.

Annons:
Ulla
2019-03-31 13:51
#7

Jag förstår att den form jag hade som sprack inte var optimal. Dessutom var botten kavlad och kanten drejad. Men den var väldigt trevlig att servera ur på matbordet.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ramjambam
2019-04-07 08:39
#8

Jag minns ett par i storbrittanien som producerade ugnsformer i stengods på 80-talet. Deras ugnsformer var ovala, och det var enligt dem bästa formen att motstå värmechock. Den ovala formen fick man från att skära ut en lövform från mitten av den drejade krukan. Det måste ha funnits en bildsekvens i Ceramic Review eftersom jag minns det så klart.

Kavlad lera är i allmänhet benägen att spricka eftersom partiklarna är inte i linje med varandra på samma sätt som drejad

Susanne Sundström
2019-04-07 09:56
#9

Hej, Jag kör med "vanliga" WM2502 med lite chamotte, Ulla du vet vilken lera det är… 😃
Jag har gjort alla mina ugnsfat i den leran och använder dessa frekvent utan några som helst problem över minst 10 års period. Det enda jag kan tillägga som jag ser till att göra godset jämntjockt och något grövre än vad jag normalt producerar men inte överdrivet tjockt.  Jag tar inte ugnsform direkt från iskall kyl och ställer i varm ugn.

//Susanne Sundström

Ulla
2019-04-07 11:12
#10

Tack alla för goda råd! Det kanske är min kavlade botten som är största boven i dramat. Hm….

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2019-04-07 12:52
#11

Jag tänker att keramik som man använder går sönder ibland och det behöver ju inte nödvändigtvis inte bero på att du har gjort något fel i tillverkningen. Kan ju lika gärna vara att den kanske har fått ett litet slag eller så. Det borde gå fint att kavla. Så det är väl bara att gå igång igen!

Upp till toppen
Annons: