Annons:
Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 1336 ggr
Månvind
2019-03-31 09:14

Medeltida krukskärvor bortskänkes

Jag har en flyttlåda full med skärvor av keramik, sen-medeltid ca 1700tal. Allt är hittat utanför Dalarö stockholm vid platser där det legat krogar. Skärvor av trefötter, skålar, kannor, mm. Hämtas i Mariefred.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Annons:
[Göstage]
2019-03-31 09:31
#1

Kanske Dalarö Hembygdsförening kan vara intresserade?

www.dalarohembygd.se/

Pyttelite
2019-03-31 09:31
#2

Kolla upp med länstyrelsen om du verkligen har rätt att sälja/skänka dessa fornfynd. Eventuellt har du begått lagbrott när du samlade på dig skärvorna från början.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Månvind
2019-03-31 09:36
#3

Inget lagbrott. De är upphittade av en dykare som gått igenom rättsprocess och fått rätt. De är inte hittade vid vrak utan vid kusten där det legat krogar och då är det lagligt.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Pyttelite
2019-03-31 09:40
#4

Fornminneslagen ger dig ingen rätt att plocka upp saker om de är tillräckligt gamla oavsett om de legat vid krogar eller inte. Skärvor från 1700-talet är tillräckligt gamla.. Jag utgår ifrån att du har papper från länstyrelsen att det är ok?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-03-31 09:44
#5

Föremål äldre än 1850 innefattas av fornminneslagen. Skänker du bort medeltida krukskärvor innefattas dom av lagen och du bör kolla att du har rätt att skänka bort dom. https://www.raa.se/om-riksantikvarieambetet/fragor-och-svar/fornlamningar/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ulla
2019-03-31 09:53
#6

Pyttelite, menar du att man inte får skänka bort sådana, även om de tillfallit upphittaren? I det här fallet dykaren som gått igenom en rättsprocess för att få dem.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Pyttelite
2019-03-31 09:57
#7

I såfall finns det väl underlag som säger det och som ska med när du skänker prylarna. Sen är dateringen fel senmedeltiden är inte 1700-tal.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ulla
2019-04-01 08:38
#8

#0 Har du någon bild? Frågar av intresse, inte för att jag vill ha skärvorna. Har redan samlat på mig alldeles för mycket.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: