Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2781 ggr
Paula_W
2019-03-31 10:22

Keramikugn Ruben Lind

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej Jag har en Ruben Lind keramikugn i gott skick. Den har används till glas o porslin. Jag har nu börjat med lera och skulle behöva kunna köra upp den till 1250˚. Ugnen är nitad till 1100˚. Är det ngn som vet om man kan tex byta ut till kraftigare slingor? Köpa en annan styrenhet? Vet ngn om den behöver isoleras ytterligare? Den står i ett brandsäkert utrymme i källaren. Tycker det är synd att sälja den så den alltid fungerat perfekt. Stenarna i ugnen är 11 cm tjocka. Jag har varit i kontakt m cebex och de vågar inte rekommendera ngt då den är nitad till 1100˚. Vet ngn var man kan vända sig för att få veta vad som behöver göras? Jag bifogar ngt bilder. Hoppas det finns ngn som vet. Med vänlig hälsning, paula

Annons:
Bo§e
2019-03-31 11:28
#1

Styrningen är av "Typ K", vilket framgår av givaren,  och kabelns färger.   "K"-system  är inte lämpade för stengodsbränning,  eftersom givarna "äts upp" ganska fort vid bränning på den temp.nivån .

Sedan är det tveksamt om ugnens effekt räcker till för stengodsbränning.  Även om ugnen (kanske)  skulle orka de första gångerna (?),  kommer elementen snart att slitas ut. 

Jag avråder därför att försöka bränna stengods i den här ugnen.  Märkningen  max 1100°C  skall man ta på allvar.

Nu har olyckskorpen kraxat klart……🙂

ler
2019-03-31 12:43
#2

Ja det är ju en anledning till att den är märkt till 1100 grader. Frågan är också om det lönar sig att bygga om? Har man material och vet hur man kan bygga ugnar så lönar det sig så klart, jag har själv byggt flera ugnar men har haft tillgång till stenar och styrtavlor så det har inte kostat just något, men skall man ut och köpa nytt material och ha hjälp till allt så tror jag det är mera lönsamt att köpa ny eller begagnad lämplig ugn.

Bo§e
2019-03-31 13:33
#3

Ja, ny styrutrustning och höjd effekt (plus hjälp att få det att fungera)  blir ju inte särskilt billigt. Och det blir ju också en chanstagning.   Ugnens nuvarande skick ser inte så dåligt ut,  så det är troligen en bättre idé att avyttra den och låta den intäkten bli grundplåt till en 'riktig" stengodsugn…

Paula_W
2019-03-31 14:17
#4

Tack för bra svar, krax krax (ha ha). Är jättetacksam!!! Jag är själv inne på detta. Men vill kolla upp allt då ugnen är superbra. Jag funderar på att byta till rätt styrning (är det s?) och såklart byta elementen. En hel del kan vi göra själva. Det är ju ”bara” 150˚ det handlar om. Har för mig att jag har sett andra stengodsugnar med samma effekt som min. Vilken effekt rekommenderas annars?

Bo§e
2019-03-31 14:35
#5

Du skriver "bara" 150°C skillnad……men det är just de futtiga graderna som gör att det ställs helt andra krav på utrustningen….

Vilken effekt som krävs beror på ugnens volym, väggtjocklek m.m.   För att göra det enkelt kan man titta på andra liknande ugnar med samma volym och som bevisligen fungerar bra, och jämföra.    Med "din" aktuella väggtjocklek  kan jag tänka mig att jämföra med t.ex. Scandias "Top 3"-ugnar (som inte längre tillverkas), och vars 60-litersversion var på 5,5 kW, och den fungerade mycket bra som stengodsugn.  100-litersversionen var först på 7 kW, vilket visade sig vara aningen lågt, och man höjde senare till 8,5 kW, vilket visade sig räcka mer än väl, nästan i överkant…    Så, du får mäta upp volymen på din ugn och jämföra med detta….

Ja, "S" är det mät- och styrsystem som gäller vid stengodsbränning.

Men jag vidhåller envist att byte av styrsystem + effekthöjning känns tveksam, om målet bara är att få bränna stengods.   Är man däremot experimentsugen och beredd att chansningen får ha ett pris, är det förstås andra spelregler som gäller…

Paula_W
2019-03-31 14:44
#6

Hej igen och stort TACK för informativt svar. Min ugn är 60 liter. Finns Cebex i Gbg? Eller jobbar du som återförsäljare?

Annons:
Bo§e
2019-03-31 14:49
#7

Är pensionär nu……🙂

Men jag skickade dig nyss ett PM…..

Paula_W
2019-03-31 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för ditt svar. Det låter som om den inte går att göra ngt åt. Jag har en liten keramikugn som jag kan använda så länge. Den har automatik men går att passa. Har haft den till keramiksmycken för länge sedan. Den är en enfasugn, så max 2.1 kw. Vet du ngt om den?

Paula_W
2019-03-31 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Har ngt bilder till:

Paula_W
2019-03-31 18:28
#10

….den har ingen automatik (skulle det vara)

Bo§e
2019-03-31 19:44
#11

Ja, det instrumentet är ju av typ "S",   så det håller bra för stengodsbruk.

2,1 kW är väldigt låg effekt, men om ugnen i sin tur är väldigt liten (?), så kanske den klarar stengods…..  

Om ugnen kommer från  "Wenger" kan troligen  Sintring Keramik i Uppsala  ge svar på dina frågor om den.

Paula_W
2019-03-31 20:10
#12

Tack igen och ha en go kväll

Upp till toppen
Annons: