Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1079 ggr
Roderveld
2019-04-10 17:55

Laga värmespiral?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har beställt ny ugn men i väntan på den så tänkte jag köra en skröj i min gamla. Fick för mig att jag skulle dammsuga den först och råkade då stöta till en spiral så den gick av. Måste varit väldigt skör! Jag "lade ihop" spiralerna i varandra för att se om ugnen fortfarande fungerade. Till min förvåning hoppade den igång och jag lät den gå till ca 70° innan jag stängde av igen. Till frågorna: går det att laga provisoriskt? Vågar jag köra som det är nu, d v s att spiralerna låser i varandra el kommer de att dela på sig när det blir riktigt varmt i ugnen? Bör jag byta alla spiralerna så småningom el räcker det att byta den trasiga? Tacksam för svar!

  • Redigerat 2020-09-24 23:22 av Ulla
Annons:
Bo§e
2019-04-10 18:16
#1

Ja, så spröda blir element när de varit med ett tag.  Det betyder inte nödvändigtvis att de är slut…..de blir helt enkelt spröda efter en tids användning, och man får undvika hårdhänt beröring…. 

Jag föreslår att du bara byter det trasiga elementet.  Av bilden att döma ser det inte så "anfrätt" ut, och om resten av elementen ser ut så, är det nog ingen större fara med dem…  (Jag reserverar mig litet här, men så ser det i alla fall ut på den här bilden…)

Om du "måste", kan du chansa på att lägga ihop trådarna för någon enstaka bränning, men det finns förstås ingen garanti för att det håller "hela vägen".    Men om det handlar om en skröjbränning går ju inget förlorat om det skulle misslyckas…..det är bara att göra ett nytt försök….  Du kan slipa av oxidskiktet på trådändarna, så ökar chansen för "hyfsad" kontakt…   Men någon säker metod är det inte…!

Roderveld
2019-04-10 18:24
#2

Tack för tydligt svar!

ler
2019-04-11 06:47
#3

Jag skulle nog flytta den del som är lagad så det är flera varv som möter varandra, flera kontaktytor. Jag har också gjort så som nödlösning och har man tur så håller det några bränningar.

Roderveld
2019-04-11 09:12
#4

#3 Jag var inne på det men risken är ju att det uppstår ytterligare brott när jag sträcker mer. Har kvar gamla slingor fr ett annat spiralbyte. Man skulle ju kunna klippa en bit o skarva ihop den brustna med. Då blir det dubbelt ett par cm på varje sida om brottet. Vad tror ni..?

ler
2019-04-11 10:16
#5

Jo det kan nog gå

Roderveld
2019-04-11 11:03
#6

Ok, tack för svar. Jag provar…😁

Annons:
Bo§e
2019-04-11 11:18
#7

#4:  Ja, det är nog bättre att  göra så,  så slipper du tänja för mycket  på det befintliga elementet, med risk för ett nytt brott någon annanstans…..     Jag vidhåller dock att detta inte är någon säker metod, och att det inte kan ses som en permanent lagning…..

ramjambam
2019-04-14 10:37
#8

Jag använde en ugn som någon annan hade lappad, och det såg ut som dem hade tagit nytt Kanthal tråd och lappad med det. Det går att böja nytt tråd, och det kostar inte mycket att köpa

Roderveld
2019-04-14 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Skröjen gick perfekt! Inför glattbränningen provade jag att dra isär spiralerna mer, för att få mer överlappande kontaktyta, och de höll. Tyvärr brann tråden av o jag fick en underbränd glasyr. Dock med ett betydande värmearbete då den stod länge o tuggade runt 850 grader. Allt är utsmält men flera alster fick fel färg. T ex en blank havsblå blev matt buteljgrön men skitsnygg i sig. Bif bild på en skål i guldbrunt. Tror den blev för mörk. Andra alster blev matt gröna isf blankt blå. Kan man köra om godset på rätt temp, o isf hur, el förstör man grejerna..?

ler
2019-04-14 13:42
#10

Du kan absolut bränna om grejorna men jag rekommenderar dig att ta det lugnt med uppvärmningen.

Upp till toppen
Annons: