Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1192 ggr
Lilipihl
2019-04-15 13:03

Rakuglasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Hade ju en idé om att receptbanken kunde utvecklas med hjälp av bildexempel till de glasyrer som finns… Lovade att återkomma när jag provat något av recepten och då bifoga bild… Igår blev det premiär för undertecknads rakukarriär - och den gav verkligen mersmak!! 😊😊😊 Jag gjorde dock en liten egen variant av glasyr - en slags kompromiss mellan det grundrecept som fanns i receptsamlingen och ett tips från "mäster" Bosse! 90 Boraxfritta 169 10 Nefelinsyenit + 1.5 Bentonit + 4% kopparoxid. Blev jättenöjd med färgen och hopparskiftningarna på utsidan, men har en liten undran vad gäller de kopparfärgade fälten i botten av skålen. Det ser nästan ut som kopparfilspån, som inte riktigt smält ut. ( se närbilden.)Borde jag ha låtit skålen stå ett tag till innan jag tog upp den, eller är det så det "ska" se ut?

Annons:
Lilipihl
2019-04-15 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Närbilden

Bo§e
2019-04-15 13:42
#2

När glasyren flyter samman i skålens botten, får man en koncentration av kopparoxid (som är tung).    Det inträffar vid två tillfällen…..(1) när man glaserar (kan i viss mån undvikas med en annan glaseringsteknik)  och (2) när glasyren smälter och rinner ner mot skålens mitt…..

M.a.o. inte så lätt att undvika detta helt och hållet,  men genom att undvika en ansamling i botten när man glaserar, kan man åtminstone komma en bit på väg…  En annan möjlig åtgärd i rätt riktning vore att riva ner kopparoxiden till mindre kornstorlek….

PS  Personligen tycker jag inte att det här ser särskilt störande ut…skålen är väldigt fin….🙂

Lilipihl
2019-04-15 17:33
#3

Tack för förklaringen och vänliga tillrop Bosse! 🙂

Tänkte själv att kopparoxiden ville landa i botten, men funderade mer på om skålen skulle ha behövt en stund till i ugnen för att glasyren skulle smälta ut mer - resultatet ser visserligen helt ok ut, men den skrovliga ytan som blev en sidoeffekt stör mig desto mer…

ler
2019-04-15 17:51
#4

Hur är den reducerad?

Ulla
2019-04-15 21:53
#5

Grattis till en fin uppstart på rakukarriären och ett fint fat!

Om du har reducerat med sågspån eller liknande på fatet så kanske det har blivit märken från detta på de ställen fatet har tjockast glasyr (och ev gods). Där kanske glasyren inte hunnit stelna innan det brännbara materialet lades på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2019-04-15 21:56
#6

Jag kommer att lägga in ditt recept med bild i receptsamlingen litet senare.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Lilipihl
2019-04-16 10:09
#7

#4, Ler, jag har reducerat med kutterspån i en plåttunna m lock…

Kanske hade du samma tanke som Ulla att det blivit märken av spånet som orsakat den skrovliga ytan? Då kanske förklaringen är att jag varit för snabb att stoppa ner sakerna i spånet helt enkelt. ..

(Detta fenomen uppstod nämligen bara på de två saker som var lite tjockare glaserat. Hade ett par ljusklot också, som blev hur fina som helst - koppar och turkos i fantastiskt fina skiftningar. 🙂)

Får experimentera vidare! 😉

#6, Ulla, det gör du precis som du tror blir bäst - det kanske svämmar över av diverse recept, så du har mitt fulla mandat att avgöra vilka/hur många recept du tycker hör hemma där. (Min tanke var ju som sagt att ta bild på de recept som redan fanns där, som referens, men nu blev det ju som sagt en variant av receptet istället…)

ler
2019-04-16 11:09
#8

Ja jag tänkte som Ulla. Det sätter sig askrester i glasyren som man inte får bort. Det bästa är att ta alstret med tång och svänga det fram och tillbaka i den fria luften innan dem kommer i tunnan. Det är ett stort experimenterande innan det blir helt som man vill ha det och innan man får känslan av hur och när man gör vad. Men jag måste säga att du kommit långt redan nu så det ser väldigt lovande ut och kul att du ger dig i kast med glasyrexperiment. Så kanske du skulle testa andra frittor och möjligtvis lite tennoxid och annat. Lycka till.

ler
2019-04-16 11:14
#9

Och så vill jag nog säga att recept skall man spara oavsett hur resultatet blev, ett misslyckande är lika viktig information som en succé. Så vet man vad som inte går och så vidare.

Lilipihl
2019-04-16 15:48
#10

Tack så mycket för tips och peppande ord Ler - ska absolut fortsätta att experimentera och också komma ihåg att spara de glasyrexperiment som kanske INTE blir som jag tänkt… 😃

RudeGirlPottery
2019-04-21 02:12
#11

Jag har bränt en hel del Raku, bland annat med ett recept som liknar ditt. Jag fick samma skrovliga yta i botten i början när jag brände och kom fram till just det som nämns ovan; att där glasyren är som mjukast gör spånen avtryck. Det sker i princip alltid i bottnar på insidor där glasyren är tjockast och godset håller värmen längst. Genom att ställa allt uppochner i spånet, så att inget spån nuddar botten, har jag eliminerat problemet. Alltid släta insidor efter det.

ler
2019-04-21 08:51
#12

BRA TIPS

Bo§e
2019-04-21 13:07
#13

#11: Ja, att vända på grejorna kan ha fördelar.      Innan elektricitetens intåg glattbrändes ofta gamla allmogefat m.m.  upp och ned  (travade i varandra med stilts emellan)  för att undvika askpåslag i faten.  Dessutom eliminerades också att glasyren samlades i fatens botten.   Nackdel:  Stiltsmärkena, ofta 3 st i fatets botten,  men sådant bekymrade inte så mycket på den tiden.     "Finare"  keramik brändes ofta i mufflar, i den tidens ved- eller kolugnar för att skydda dekor m.m.

 Har testat detta i vedugn (lergods) med gott resultat…..men de "moderna" kunderna uppskattade dessvärre  inte stiltsmärkena, hur små de än var (trots att jag genomgående använde  alldeles nya trefötter…)    Men,  askpåslag på engobedekoren kunde undvikas,  glasyren rann åt "rätt håll", och det sparade onekligen en hel del ugnsutrymme…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: