Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2123 ggr
[cbhank]
2019-04-19 11:42

Hastighet på drejskivan

Hej! Jag är nybörjare och ”lite spontan” av mig, gjorde inte min hemläxa innan och gjorde ett riktigt dåligt köp förre veckan på blocket med en stor ugn och drejskiva. Ugnen är gammal men verkar fungera OK, men skivan är väldigt slö. Den är urgammal och snurrar endast 140 varv per minut max hastighet. Är det användbar? mvh Mark

Annons:
Bo§e
2019-04-19 14:10
#1

Självklart är den användbar…!   En sparkdrejskiva får man - på sin höjd - upp i ungefär den hastigheten,  och själva drejningen går ju sedan i ännu lägre fart, beroende på vad man tillverkar…    Mänskligheten har drejat i det hastighetsområdet  (ca 0 - 150 v/min)  sedan drejskivan uppfanns (ca 4000 f kr !!!!),  och även långt in i el-åldern……   Av de som lärt sig dreja på enbart manuell skiva, finns nog ingen som klagat just över skivans topphastighet.    

Men, den som lärt sig "snabbcentrera" med en av de mer högvarviga elskivorna under senare år,  kanske tycker att det känns "konstigt" att jobba i ca 0 -150 v/min, av ren ovana….trots att mänskligheten gjort det utan bekymmer  i 5550 år eller så……  

Nej, jag kan inte se 0-150 v/min som någon begränsning, eller som något "sämre"….  Det handlar snarare om hur man kommit in i drejandet, och vilken vana man lagt sig till med……

[rolnor]
2019-04-19 14:42
#2

Lägg gärna upp bilder på grejerna!

ler
2019-04-19 15:06
#3

Nej det håller jag med om. Och som nybörjare kan du ändå inte arbeta snabbare. Det enda som jag undrar är om den är så sölig måste det ju vara något fel, har den något moment så du kan arbeta obehindrat? Jag har aldrig stött på en elektrisk drejskiva som är så långsam.

Bo§e
2019-04-19 15:38
#4

Ja, för att vara en elskiva känns 0-140 v/min ovanligt litet….de riktigt tidiga elskivorna från Shimpo och Seven Skill angavs till ca 200-210 v/min i maxfart.    Sedan har vi ju vissa litet mer udda gamla modeller, som t.ex. "Snurre-Bull" (jo, den hette så…🙂), och den gick säkert inte fortare än de andra från den tiden…..kanske långsammare…     Men, 200-210 v/min var ganska så "standard" på de äldre elskivorna från Japan, Taiwan m.fl som under många år dominerade marknaden av elskivor….

Men, vidhåller jag…..så länge den inte går långsammare än en normal sparkskiva, är den fullt användbar….

ler
2019-04-19 16:13
#5

Ja det menar jag också men det är ju inte bara hastigheten utan också hur mycket den orkar, och då är ju frågan vad som hänt med maskineriet? Har den moment nog?

Bo§e
2019-04-19 16:23
#6

Jo, jag menar samma sak.   Om en skiva har tillräcklig ork, och att den står tillräckligt stadigt är ju betydligt mer relevanta krav än att kräva "hög hstighet"…   Ett annat krav på elskivor som också är relevant, är att den kan gå riktigt långsamt….dvs att den kan "krypköra" på ett jämnt och bra sätt……

Annons:
[cbhank]
2019-04-20 09:29
#7

Tack alla ni snälla! Jag lägger upp bilder snart. Glad Påsk!

[cbhank]
2019-04-20 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Här är den.

Gams
2019-04-20 12:51
#9
Bo§e
2019-04-20 18:12
#10

Tack för bilderna…!    Jag har sett den drejskivan förr, men kan inte komma på var den kommer från.   Bra med justerbara ben…!   Den har dock ganska många år på nacken, men det behöver nödvändigtvis inte betyda att den är dålig,  så länge den orkar med en lerklös upp till några kilo.  Varvtalet som du uppger (har du mätt upp det..?)  "0 - 140 v/min"  betyder inte att skivan förtjänar att kasseras bara för att flera nyare skivor går litet fortare…. 

Om den är hel, tycker jag att du skall behålla den som "andra skiva" om du senare köper en nyare.  

Glad Påsk…!

[cbhank]
2019-04-20 18:41
#11

Tack Bosse! Jag satt en bit tejp på den och räknade varv i en halv minut, Sedan fördubblade antalet. Mark

Bo§e
2019-04-20 19:14
#12

Ok…..ungefär så gjorde jag också en gång i tiden, när jag kollade upp varvtalsområdet hos en traditionell sparkskiva…. Där mätte jag upp ungefär 120-130 v/min som "toppfart",   och för den som vant sig är det helt acceptabelt och ok.  Själv drejade jag enbart på sparkskivor de första ca 12 åren,  och jag såg aldrig varvtalet som något problem….

🙂

Upp till toppen
Annons: