Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2123 ggr
[cbhank]
2019-04-19 11:42

Hastighet på drejskivan

Hej! Jag är nybörjare och ”lite spontan” av mig, gjorde inte min hemläxa innan och gjorde ett riktigt dåligt köp förre veckan på blocket med en stor ugn och drejskiva. Ugnen är gammal men verkar fungera OK, men skivan är väldigt slö. Den är urgammal och snurrar endast 140 varv per minut max hastighet. Är det användbar? mvh Mark

Annons:
Bo§e
2019-04-19 14:10
#1

Självklart är den användbar…!   En sparkdrejskiva får man - på sin höjd - upp i ungefär den hastigheten,  och själva drejningen går ju sedan i ännu lägre fart, beroende på vad man tillverkar…    Mänskligheten har drejat i det hastighetsområdet  (ca 0 - 150 v/min)  sedan drejskivan uppfanns (ca 4000 f kr !!!!),  och även långt in i el-åldern……   Av de som lärt sig dreja på enbart manuell skiva, finns nog ingen som klagat just över skivans topphastighet.    

Men, den som lärt sig "snabbcentrera" med en av de mer högvarviga elskivorna under senare år,  kanske tycker att det känns "konstigt" att jobba i ca 0 -150 v/min, av ren ovana….trots att mänskligheten gjort det utan bekymmer  i 5550 år eller så……  

Nej, jag kan inte se 0-150 v/min som någon begränsning, eller som något "sämre"….  Det handlar snarare om hur man kommit in i drejandet, och vilken vana man lagt sig till med……

[rolnor]
2019-04-19 14:42
#2

Lägg gärna upp bilder på grejerna!

ler
2019-04-19 15:06
#3

Nej det håller jag med om. Och som nybörjare kan du ändå inte arbeta snabbare. Det enda som jag undrar är om den är så sölig måste det ju vara något fel, har den något moment så du kan arbeta obehindrat? Jag har aldrig stött på en elektrisk drejskiva som är så långsam.

Bo§e
2019-04-19 15:38
#4