Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 941 ggr
[rolnor]
2019-04-22 15:20

Lergods, glasyr lager på lager.

Brukar tala mej varm för att lägga flera lager av olika glasyrer för att få fina effekter på lergods. Hittade denna från -86 när jag vårstädade. Är ett lager benvit matt glasyr underst, sen påsprutat tunnt lager järnoxid följt av ett lager transparent glasyr. Vet inte hur viktigt det är med glasyrens sammansättning, det här är köpeglasyrer. Man kan doppa vid glaseringen men över tid så kan glasyrerna bli kontaminerade om jag förstått rätt.

Annons:
[rolnor]
2019-04-22 15:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Försöker igen; Kan nån vänlig vända rätt dom?

[rolnor]
2019-04-22 15:23
#2

Blev rätt till slut!

Bo§e
2019-04-22 15:34
#3

Fin vas…!       Den där glasyren känner jag igen…..det är den gamla "GL 20517 Elfenben"…     Just den glasyren var väldigt tacksam att spruta oxider på,  och inte minst järnoxid.   Dessvärre blyhaltig, men detta är ju en vas…😉

Kuriosa:  På 70-talet testade jag att bränna GL 20517 i vedugn (!) och fick väldigt vackra och "utblommade" askpåslag,  vilket inte precis är någon självklarhet i det temperaturområdet……

[rolnor]
2019-04-22 16:15
#4

Ja, jag har svagt minne av att den var blyhaltig, vasen är gjord hos Alf Svensson i Akalla, minns du om ni sålde glasyr dit? Har minne av att ni gjorde det. Just för färgen så kan det vara viktigt med blyet, eller? Funkade fint med koboltoxid och kopparoxid också. Tyvärr har jag sålt alla mina lergodskrukor från den tiden utom just denna. Är det inte problem bränna blyhaltigt med ved vid reduktion, blir inte det blymetall?

ler
2019-04-22 16:27
#5

Risken finns ju att blyet kommer fram som gråa fläckar vid reduktion, men det går att bränna Blyglasyrer i reduktion om det är riktig sammansättning på glasyren.

Bo§e
2019-04-22 16:29
#6

GL 20517 var omtyckt av många….nästan "alla" köpte den, under många år.  Självklart var det blyinnehållet som gjorde att den flussade vackert med sådant som tillfördes i  eller på den.   Jag vill också minnas att den blev "hyfsat tät"  på de flesta leror….

När jag brände GL 20517 i vedugnen var atmosfären oxiderande  (lätt att glömma bort att man även kan "oxidera" i vedugnar om man vill….😉)

Annons:
Upp till toppen
Annons: