Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1083 ggr
Malenalu
4/24/19, 9:19 AM

Ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är på jakt efter en mindre ugn och undrar om någon har några åsikter om en sån som på bilden.  Är den  för liten?  Det framgår bara mått och inte hur många liter.

Enl annonsen: Keramikugn Naber / Mått inv 270 mm x 270 mm /Äldre central finns, fin invändigt

Hur mycket tror ni att automatik till den skulle kosta?

Annons:
Bo§e
4/24/19, 12:12 PM
#1

Det ser ut att vara en riktigt gammal Naberugn.   På typskylten som sitter på sidan eller baksidan står angivet om det är en "lergodsugn" eller "stengodsugn"  i form av "max temp".  Där står också tillverkningsåret, och vilken effekt den har.   Redan här kan det avgöras om ugnen är lämplig för t.ex. stengodsbränning (om det var det som du tänkt…)

Ny styrutrustning,  dvs själva automatiken,  plus  passande givare och givarkabel, och kanske också ny kontaktor (avstörd) osv osv…..samt troligen även kompetent hjälp att få det hela att fungera - kostar inte så litet sammantaget,  och framför allt kostar det lika mycket oavsett om ugnen är stor eller liten,  och om ugnen är så liten som denna måste man fråga sig om den är värd den investeringen (?)…….  

Så, här finns några frågor som måste besvaras.  Först frågor om själva ugnen,  och sedan frågorna som du måste ställa dig själv:   Är den värd kostnaden….?

Jag skickade dig nyss ett PM.

Bo§e
4/24/19, 2:00 PM
#2

En iakttagelse:   Ugnen ser inte ut att ha använts i särskilt höga temperaturer.    Den kan ha stått på ett dentallabb, eller använts till emaljbränning, anlöpning av metaller eller något liknande…  (?)

Malenalu
4/24/19, 8:46 PM
#3

Jag har bestämt mig för att skippa den och leta efter en något större och nyare ;)

Upp till toppen
Annons: