Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1411 ggr
NenneAhl
2019-04-24 16:50

Rapsolja till bra pris

Tänkte testa att bränna med rapsolja eller annan förnyelsebar olja. Söker tipps på bra leverantör av detta.

Annons:
[rolnor]
2019-04-24 17:31
#1

Stefanandersson här har brännt med använd frityrolja från restauranger, den kan man få gratis, fråga hos nån som friterar, typ kinarestaurang eller gatukök. Finns ju biodiesel som kan vara rapsmetylester (RME). Vet inte vad den kostar, den är mer tunnflytande än rapsolja. Stefanandersson säljer ritningar och brännare till ugnar för eldning med frityrolja om jag minns rätt.

NenneAhl
2019-04-24 17:48
#2

#1 tackar för tipsen, vill börja med att testa mina egna idéer om brännare. Finns ju mängder av varianter på YouTube, tänker prova en mix av dessa. Har behov av att experimentera. Tror att jag hellre köper nytt bränsle än att rena begagnad olja. Men såklart bra om begagnad olja kan komma till nytta och bli fin keramik.

[rolnor]
2019-04-24 22:59
#3

Undra om inte biodiesel/RME är billigare då än att köpa matolja? Kul med experiment, själv har jag byggt dieseleldad ugn, är en speciell känsla när ugnen stiger i temp och närmar sej 1300°C. För min del var det ibland svårt komma upp i temp samtidigt med reduktion. Jag använde en modifierad villaoljebrännare och en kompressor som värmekälla. Vore skoj om du lägger upp länk till din youtube-variant.

NenneAhl
2019-04-25 08:30
#4

#3 Va kul, använder du den inte längre? Borde vara billigare med rapsolja som den är, att process den till bio disel måste ju kosta?

[rolnor]
2019-04-25 12:03
#5

Nej, gav bort den till en vän. Jag vet inte men rapsoljan på ica kostar ju en hel del per liter, biodiesel kan väl inte vara så dyr? Sen finns biodiesel gjord på skogsavfall. Om du gräver på nätet kan du nog hitta priser.

ler
2019-04-25 12:42
#6

Det beror nog till dels på livsmedels kraven, en biodiesel behöver väl inte ha samma renhet som matolja. Så jag kan tänka mig att produktionen är enklare och att man säkert lätt kan få ut all olja ur fröna utan att tänka på lösningsmedel och sådant. Att köpa matolja blir nog i dyraste laget, det krävs ju några liter!

Annons:
NenneAhl
2019-04-25 14:00
#7

Tanken va inte att köpa småflickor i mataffären, utan dunkar fat eller liknande storpack hos grossist eller dylikt. Har hittat RME till 14kr liter men borde gå o få billigare. Håller på och ringer runt lite, men tänkte att någon oljebrännare på denna sidan kanske hade något bra tipps?!

[rolnor]
2019-04-25 14:08
#8

14kr/l är väl ungefär vad vanlig diesel kostar, tror det är svårt få billigare.

Upp till toppen
Annons: