Glasyrer/glasering

Glasyr

2019-04-24 16:56 #0 av: veka

Hej, jag använder en vit täckande stengodsglasyr, kommer inte ihåg vad den heter men min fråga är, när jag doppglaserar så blir det dropprinningar, jag försöker putsa bort dem men de syns tydligt på det färdiga godset, bränner i 1240 grader.Är glasyren för tunn eller ska jag bränna högre?

Anmäl
2019-04-24 17:48 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Är det en matt eller blank glasyr...?

Anmäl
2019-04-24 19:56 #2 av: ler

Det kräver övning att doppglasera, jag tänker att det primärt är en ren teknisk fråga än att det skulle vara fel temp

Anmäl
2019-04-24 20:12 #3 av: Bosse Cebex Gbg

#2:   Tror jag också....    Därav min fråga om matt eller blank.   Matta glasyrer kräver oftast att man försöker undvika droppbildningar redan från början, eftersom de sällan/aldrig flyter ut helt.....

Anmäl
2019-04-24 20:59 #4 av: veka

Blank glasyr är det.

Anmäl
2019-04-24 21:01 #5 av: veka

Jag har doppglaserat sedan 1975 så jag har ganska mycket övning😀

Anmäl
2019-04-25 14:39 #6 av: Bosse Cebex Gbg

#4:  Ok...blank.   Det är svårt att säga utan att ha sett föremålet,  men ibland beror detta på att glasyren är tunt pålagd  (så tunt att vitheten har påverkats av underlaget), och där droppen ligger blir det följaktligen "dubbelt så tjockt",  vilket gör att droppen blir vitare än resten av föremålet.  Och även om man gör försök att putsa bort droppen, syns ändå spåren där man "pillat" i ytan.....     

Det kan alltså ha med tjockleken att göra, MEN  ibland kan det här problemet minska/upphöra  om man sänker temperaturen en aning (så att glasyren blir litet mer opak på hela föremålet).   Detta är givetvis en balansgång, eftersom glasyrtjockleken  samverkar med  temperatur/värmearbete för att glasyren skall få den opacitet och vithet som önskas.....     

Något sänkt temperatur med bibehållen tjocklek  ELLER  ökad tjocklek med bibehållen temperatur är de två vägar man bör testa först.......  Personligen skulle jag börja med att sänka några grader......   

Sådana här fenomen kan komma plötsligt, t.ex. om man bytt till någon annan lera,  eller så kan det komma "smygande"  i takt med att ugnens element slits......  (förutsatt att glasyrer hela tiden är densamma, förstås....)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.