Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1034 ggr
[cbhank]
4/27/19, 12:21 AM

Pålitlighet av gammal styrning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Hej igen alla snälla! 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag köpte nyligen en stor och urgammal kiln och drejskiva (som är lite slö, 140 varv/min, men helt användbar tydligen). Det är för jag och min dotter att leka lite med hobbyn … har en vän i närheten som ska lär oss.

Själva ugnen har jag nu testat efter jag kontrollerad att alla elkablar och kontakt är säkra och täta. Har även lagat lite sten med 1200-C skorstenslim, funderar att fylla sprickan i underkanten också, tror jag tappar lite värme där.  Ugnen och K-1 kontrollen verkar fungera som den ska, och när jag jämfört med visa andra bilder,  mina värme element kablarna är inte helt förskräckta. Bifogar bilder på saker o ting och en karta som visar hur snabb den blir varm, upp till 850C.

Min fråga är: Hur pålitlig är denna K-1 typ kontroll /termostat system? Kan man lita på att panelen representerar en rätt så korrekt i temperatur i ugnen, i alla fall för enklare hobby användning? 

Era tanker är välkomna! Tack på förhand,

Mark

Annons:
ler
4/27/19, 1:10 AM
#1

Kan man vara säker på att temperaturen stämmer? Frågan är snarare om glasyren smälter som den skall? Reparera sprickor skall du inte göra, det behövs inte. Hoppas inte dina element blir förskräckta i framtiden heller.

Bo§e
4/27/19, 1:44 AM
#2

Om K-1:an:    Förutsatt att  installationen - särskilt givaren, givarkabeln och dess anslutningspunkter - är korrekt gjord  och inte "mixtrad med",  kan man nog förvänta sig att den gör sitt jobb "inom den s.k. felmariginalen", dvs acceptabelt…..men håll ett öga på den, särskilt i början…..

Observera att den här enkla sortens styrning saknar säkerhetsfunktioner,  och det ställer litet högre krav på uppmärksamhet från användarens sida.   Dessutom måste man se till att ugnsrummet inte blir för varmt (helst under 40-45°C), vilket annars kan leda till felvisning/överbränning  pga att referensvärdet inuti K-1:an förskjuts om den blir alltför uppvärmd.   Det är inget unikt för just den här styrningen. Dessa saker bör man alltid vara uppmärksam på, och särskilt med styrningar som saknar säkerhets- och larmfunktioner.     

Det är tillrådligt att först testa en sådan här äldre utrustning med käglor.   En grupp med Ortonkäglor, nr 6,  7,  8 och 9  är lämpligt att ställa ungefär mitt i ugnen den första testbränningen till stengodstemperatur.  Sätt då K-1:an på 1235-1240°C.   Passa samtidigt på att mäta rumstemperaturen när det är som varmast (tiden kring ugnens topptemperatur och strax därefter).   Lägg gärna ut en bild på käglorna här, efter denna bränning.

[cbhank]
4/27/19, 8:19 AM
#3

OK. Jag kör i garaget och kan enkelt öppna dörren så rumstemperaturen är inget problem. Jag köper hem käglorna och testar, återkommer. Det drog 1 timme 45 minuter att komma upp till 850 °, i slutänden värmde det 50 grader varje tolv minuter, så käglatestet och nå 1240 grader kommer ta uppåt ca 3,5 timmar skulle jag gissa…. låter det rimligt? Tack så mycket.

Bo§e
4/27/19, 9:44 AM
#4

Jag tror att det kommer att ta längre tid att nå 1240°C,  eftersom brännkurvor inte är linjära…..det går ganska "rakt" upp till ca 1100-1150°C och däröver kommer kurvan att bli påtagligt flackare….   De sista 100 graderna av en stengodsbränning kan ta längre tid än man anar…..och ta gärna tiden från 1100 till 1240°C och notera den,  eftersom stigningshastigheten just den biten är helt avgörande för brännresultaten, samtidigt som det indikerar ugnens kondition.

Upp till toppen
Annons: