Glasyrer/glasering

Blyfri glasyr?

2019-05-01 09:33 #0 av: stroem.helena

Hejsan! Jag undrar lite om blyfria glasyrer... och lite mer exakt - vit tenn stengodsglasyr, är den blyfri?  Förstår att det finns många med kunskap om glasyrer här, så hoppas på hjälp där jag själv går bet... :)   / Helena :) 

Anmäl
2019-05-01 10:03 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Om du menar den gamla "niohundrafemtiofemman", den vita stengodsglasyren med beteckningen "955",  " 5955" eller "235955",  så kan jag bekräfta att den är helt fri från bly.  

Ingen leverantör som följer EU:s direktiv om kemiska produkter, och vars hantering är granskad och godkänd av  Kemikalieinspektionen,  säljer idag blyhaltiga keramikmaterial över huvud taget.  

------------------------------------------------------

Däremot kan förstås blyhaltiga material  "från förr"  cirkulera runt på andrahandsmarknaden, från privatperson till privatperson, från dödsbon m.m.....och det kommer säkert att pågå länge till....

Och med dagens ökande E-handel, får vi nog räkna med att en del toxiska produkter "flyger under radarn".....  

Anmäl
2019-05-01 11:55 #2 av: ler

Det finns undantag, i bygg keramiska produkter är det tillåtet med bly

Anmäl
2019-05-01 12:33 #3 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, det är en helt annan marknad, som  (fortfarande)  följer andra regler....

Anmäl
2019-05-01 13:01 #4 av: ler

Och dom reglerna kommer nog att finnas ett bra tag ännu

Anmäl
2019-05-01 13:06 #5 av: Bosse Cebex Gbg

Tror det också......det kan dröja innan man lyckas få fram något ersätttningsmaterial som håller måttet.... 

Anmäl
2019-05-01 13:41 #6 av: ler

Det finns ju men då kostar en sådan glasyr 20 gånger så mycket och vem vill betala det.

Anmäl
2019-05-01 14:01 #7 av: Bosse Cebex Gbg

Skulle ju kunna bli billigare så småningom om produktionsvolymerna ökar rejält, men det kan som sagt dröja ett tag......

Har du en bild på en sådan glasyr....?   Om den kan lyfta fram färger från leror och oxider på ett "bly-likt" sätt, skulle den kanske kunna bli populär bland keramiker....???   Förutsättningen är förstås att den är helt fri från bly.

Anmäl
2019-05-01 14:49 #8 av: ler

Nej jag har ingen bild på sådan en glasyr. Jag har däremot material till att göra en, problemet med en sådan glasyr är att även om volymerna skulle vara stora så kostar material ändå 16-20 gånger så mycket och tänk på vad glasyrer kostar på marknaden! Skulle nog inte vara många som ville betala det?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.