Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1180 ggr
stroem.helena
5/1/19, 9:33 AM

Blyfri glasyr?

Hejsan! Jag undrar lite om blyfria glasyrer… och lite mer exakt - vit tenn stengodsglasyr, är den blyfri?  Förstår att det finns många med kunskap om glasyrer här, så hoppas på hjälp där jag själv går bet… :)   / Helena :)

Annons:
Bo§e
5/1/19, 10:03 AM
#1

Om du menar den gamla "niohundrafemtiofemman", den vita stengodsglasyren med beteckningen "955",  " 5955" eller "235955",  så kan jag bekräfta att den är helt fri från bly.  

Ingen leverantör som följer EU:s direktiv om kemiska produkter, och vars hantering är granskad och godkänd av  Kemikalieinspektionen,  säljer idag blyhaltiga keramikmaterial över huvud taget.  

------------------------------------------------------

Däremot kan förstås blyhaltiga material  "från förr"  cirkulera runt på andrahandsmarknaden, från privatperson till privatperson, från dödsbon m.m…..och det kommer säkert att pågå länge till….

Och med dagens ökande E-handel, får vi nog räkna med att en del toxiska produkter "flyger under radarn"…..

ler
5/1/19, 11:55 AM
#2

Det finns undantag, i bygg keramiska produkter är det tillåtet med bly

Bo§e
5/1/19, 12:33 PM
#3

Ja, det är en helt annan marknad, som  (fortfarande)  följer andra regler….

ler
5/1/19, 1:01 PM
#4

Och dom reglerna kommer nog att finnas ett bra tag ännu

Bo§e
5/1/19, 1:06 PM
#5

Tror det också……det kan dröja innan man lyckas få fram något ersätttningsmaterial som håller måttet….

ler
5/1/19, 1:41 PM
#6

Det finns ju men då kostar en sådan glasyr 20 gånger så mycket och vem vill betala det.

Annons:
Bo§e
5/1/19, 2:01 PM
#7

Skulle ju kunna bli billigare så småningom om produktionsvolymerna ökar rejält, men det kan som sagt dröja ett tag……

Har du en bild på en sådan glasyr….?   Om den kan lyfta fram färger från leror och oxider på ett "bly-likt" sätt, skulle den kanske kunna bli populär bland keramiker….???   Förutsättningen är förstås att den är helt fri från bly.

ler
5/1/19, 2:49 PM
#8

Nej jag har ingen bild på sådan en glasyr. Jag har däremot material till att göra en, problemet med en sådan glasyr är att även om volymerna skulle vara stora så kostar material ändå 16-20 gånger så mycket och tänk på vad glasyrer kostar på marknaden! Skulle nog inte vara många som ville betala det?

stroem.helena
5/1/19, 6:33 PM
#9

 Det är "235955", Bosse så jag är helt lugn och nöjd med detta :)  Jag handlar bara färdigblandad glasyr från Cebex så jag gissar att det faller under granskad och godkänd då!  Tack för svar!!

Upp till toppen
Annons: