Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1002 ggr
CarinaKristensson
5/1/19, 7:24 PM

Takhöjd, värme och gaser

Hej

Jippi! Om en vecka kommer jag äntligen, för första gången "bli med ugn"?

I rummet där jag tänkt placera ugnen är både väggar och golv av cement MEN (!)takhöjden är inte mer än 180cm….   Jag kommer iofs kunna öppna både ytterdörr och fönster men det räcker kanske inte alls? Hur varmt blir det egentligen runt en ugn?        Hjälp, hur skall jag tänka???

Annons:
Bo§e
5/1/19, 7:39 PM
#1

Bästa sättet att tänka är att "snåla inte med ventilationen"……🙂

Tillåt  inte ugnsrummet att bli varmare än 40-45°C.   Vid rumstemperaturer däröver riskerar automatikens referensvärde att förskjutas,  vilket leder till felvisning/överbränning.      För att konstatera detta, skaffa en billig  "min-max-termometer" (finns många på marknaden), ställ den i ugnsrummet  nära automatiken (vid stengodsbränning), så ser du i efterhand rumstemperaturen när det var som varmast.

Blir det alltför varmt får man helt enkelt bättra på ventilationen tills temperaturen går ner till hälsosamma nivåer.   Och med bara 180 cm takhöjd anar jag att rummet kommer att bli varmt.

(Mät även maxtemperaturen i taket ovanför ugnen med samma termometer, så ser du om taket behöver skyddas (t.ex.  med en plåt som sitter på distanslister, några cm från taket..)

Om du inte kan ha ytterdörr och fönster öppna på natten (när det oftast blir som varmast) måste du installera en fläkt,  eller tajma in bränningarna så att den varmaste perioden infaller på dagtid när du kan ha öppet.

Nu har jag bara nämnt hur ugnens funktion påverkas av ett alltför varmt ugnsrum.  Sedan har vi ångorna från bränningen, som man också bör bli av med så gott det går (för sin egen skull)……men det brukar lösa sig själv om man med hjälp av effektiv ventilation håller rumstemperaturen nere.

Tänker du i dessa banor ökar chansen att du blir helnöjd med din ugn, och inte bara "halvnöjd"…..🙂

ler
5/1/19, 10:03 PM
#2

180 cm då kan man ju inte stå upp i rummet.

Bo§e
5/3/19, 7:39 AM
#3

#2:    Ja,  det innebär ca 22% mindre  luftvolym i rummet jämfört med "normal" takhöjd, och det ökar ventilationsbehovet en hel del…..

Men å andra sidan:  Den mindre luftvolymen innebär också att luften omsätts snabbare i rummet,  förutsatt att man verkligen gör något åt saken och installerar en "aktiv" fläktfunktion….  😉…så det är ju på sätt och vis ett tacksamt problem att lösa……dvs om man verkligen gör det……..

botwid
5/3/19, 9:38 AM
#4

Hej allihop i tråden! Ytterligare en fråga här, jag byter ateljé till en källarlokal i Malmö och ska köpa mig en ny toppmatad ugn, enligt försäljaren (Cebex) behövs ingen fläkt utan ett välventilerat rum. I mina tidigare verkstäder har jag ventilerat ut all ugnsvärme ur lokalen med kåpa, spirorör och fläkt med utgång genom fönster med stos och metallskorsten. Nu är det en lokal som är ansluten till en fläkt på taket tre våningar upp och jag funderar kring om jag kan sätta en kåpa över ugnens skorstensrör och ansluta till ventilationssystemet, det är inte möjligt att ventilera ut gaserna med fläkt i rummet för då förstörs ventileringen för alla lägenheter ovanför (baksug). En annan tanke jag har är att sätta en kolfilterfläkt ovanför skorstensröret och sedan låta överskottet gå in i ventilationssystemet. Vad tror ni kloka människor?

Bo§e
5/3/19, 12:05 PM
#5

#4:   Jag förstår dilemmat med "egen" ventilation i konflikt med "husets" system…

Gör en test:    Håll upp ett pappersark mot "husets" ventil.  Om pappret sugs fast (ganska hårt och distinkt),  kan du utan vidare koppla din egen kupa etc etc till den ventilen.   Brukar fungera bra.

Sedan får du förstås också kolla upp så att inte husventilationen är avstängd vissa timmar på dygnet, vilket ibland förekommer….  Om så är fallet,  fråga om det går att ha ventilationen  påslagen, åtminstone  när du bränner (eller om man hårddrar litet, de mest kritiska timmarna kring topptemperaturen och ett tag därefter). Annars får du tajma in bränningarna efter befintliga ventilationstidern…..     Men nu skall vi inte måla f-n på väggen…..ventilationen kanske ständigt är på… (?)

Carina Kristensson
5/3/19, 8:45 PM
#6

Tack Bosse! Jag kommer definitivt att göra som du säger; fixa AKTIV VENTILATION. Plåt på distanser i taket blir det också - känns tryggare oavsett temperatur. Och "Ler", Är man den enda i familjen som är under 180 så är takhöjden perfekt - ingen som kommer och "stör" 😉

Annons:
ler
5/3/19, 8:58 PM
#7

Nej det har du ju rätt i. Men så undrar jag hur man gör om man är längre och inte vill bli störd?

Carina Kristensson
5/3/19, 9:17 PM
#8

Ser till att rummet med låg takhöjd är så trevligt och inspirerande så att andra, eventuellt "störande element", hellre håller sig där än någon annan stans? 😁

ler
5/4/19, 1:02 AM
#9

Bra idé. Det är lite som då jag gick på en konstlinje där alla interökare satt i rökrummet på rasterna för att det var så mysigt där.

Upp till toppen
Annons: