Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2065 ggr
karmun
2019-05-02 17:37

Prissättning vid försäljning till restaurang

Hej på er alla! Har fått förfrågan om att göra tallrikar och skålar till en hyfsat exklusiv restaurang. Första gången för mig med just ett sånt uppdrag och snubblar förstås lite på tankarna om det här med vad man ska ta betalt i förhållande till antalet osv.. Undrar lite hur ni andra tänker runt prissättning kontra antal osv? Må så gott!😘

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
botwid
2019-05-03 10:08
#1

Hej Karmun! Väldigt kul att du fått en förfrågan!

Jag tänker så här:

Först ska du ju tänka kring hur mycket tid du lägger på dina tallrikar och skålar från första inköpet av lera tills färdigbrända och klara.  Räkna exempelvis (för enkelhetens skull) 10 ex, sedan funderar du på vad din månadslön skulle vara vid annat arbete. Har du företag så räknar du in skatt och sociala utgifter. 

EXEMPEL: Vi tänker oss ett jobb på mac donalds :) det kostar arbetsgivaren ca 250kr per timme före skatt (i rättvisans namn så betalar de ju också arbetsgivaravgift).

 Om du då gör 10 tallrikar på en dag inklusive allt så skulle en strikt EKONOMISK beräkning kunna vara 8 timmar x 250=2000 kr detta delar du med 10 ex vilket då blir 200 kr/st sedan materialet säg 20 kr sedan moms (om du har företag och är momspliktig) 220x 0.25=55 kr så bara i grund för arbete och material bör då varje ex kosta 275 kr st. UNIKA fat kan ju förstås kosta mycket mer men så här runt första maj tänker jag ur ett arbetarperspektiv det vill säga en krukmakares serieproduktion samma glasyr ingen specialugn eller dyra material…. 

Det föreslagna priset är alltså det MINSTA =låg lön (McD) och material. 

För alla sorters beräkningar, ett lästips: Läs om prissättning och beräkningar i "Kulturarbetarboken" (Björn Lundens Förlag)  som är en väldigt bra bok för ekonomi när en arbetar i kreativa näringar. 

Allt gott!

ler
2019-05-03 10:44
#2

Vad är täckningsbidraget? Det är det första man får se på. Alltså vad är alla utgifter så som hyra av lokal och ALLA utgifter. Momsen kommer på efter att man räknat ut priset, och momsen är egentligen likgiltig för en restaurang eftersom dom ju har ett momsnummer och drar momsen ifrån.

karmun
2019-05-03 11:54
#3

Tack #1 för ett mycket utförligt svar! Tänkte nog att jag skulle hamna någonstans runt 300:-/st (exkl moms).. Men sen är det ju alltid det där att om man beställer flera av samma (25 st av en sort + 25 av en annan i detta fall) kanske man borde ta hänsyn till det..? Eller är det för små kvantiteter för det..? Hur resonerar man?? (En formel hade vart fint att ha..!😄)

"Att skapa är mitt sätt att leva"

karmun
2019-05-03 11:56
#4

Tack #2 för dina tankar också! Känns ändå svårt att få in allt…? De kostnaderna har jag ju liksom ändå, oavsett dessa tallrikar eller inte…? Vet inte om jag förstår riktigt…?

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
2019-05-03 13:33
#5

I en löpande produktion måste man se på alla kostnader så kan man utifrån dom talen räkna ut vad sakerna kostar för dig, det är det viktigaste. När man så har dom data kan man ju lätt se vad man kan lägga på i priset, så kan det i ditt tillfälle vara bra att få veta vad budget är för projektet. Men även om man tycker att 500 kronor för en tallrik är ett bra pris så funkar det ju ändå inte om det visar sig att totalkostnaden för tillverkningen kostade 510 kronor. Keramik är som utgångspunkt kul men skall man så också leva av det så är det superviktigt att ha styr på ekonomin, så jag uppmanar alla att antingen gå på kurs eller anlita en revisor. Jag har gjort båda sakerna och kan säga att en bra revisor är guld värt.

karmun
2019-05-06 13:03
#6

Tack för bra svar både #botvid och #ler! Har lite att utgå ifrån när jag funderar vidare.. Undrar också vid vilken gräns (ungefär) man "bör" ge mängdrabatt..? Vid 25 beställda? 50? 100? För det är ju klart att de blir lägre pris vid fler beställda än 1, eller…? 🤔😎😄

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Annons:
ler
2019-05-06 13:41
#7

Det kan du nog svara på bäst själv, du känner ju dina produktionsmetoder. Och så är det ingen självklarhet att man skall ge mängdrabatt, ge hellre ett pris på samlad leverans. Och eventuellt ett tillägg som anger pris vid leverans utanför given offert.

Si Sabina
2019-05-10 21:15
#8

Grattis!!

Svårt det där med rabatt…kontakta en trädgårdsmästare brukar jag säga :)

Allvarligt talat…bara en keramiker vet hur mkt tid o kraft som ligger bakom .

Visst måste man täcka alla kostnader och visst beror det på om du gör detta på heltid eller inte…

men  man kan göra en win win genom att kombinera lite rabatt och att få lite reklam för sina produkter genom visitkort eller en monter/ hylla med dina produkter…bara fantasin sätter gränser.

karmun
2019-05-22 21:43
#9

Tack #8 Si Sabina!😊 Visst är det så att man också får lite "reklam" för sina produkter, bara genom att de syns under maten, så att säga..! 😉 Samtidigt gäller det ju att få ihop ekonomin också - ingen jobbar ju gratis bara för att "det är så härligt att jobba med keramik"..! Jag arbetar på heltid som keramiker och när man ser hur otroligt mycket arbete man lägger ner på att verkligen göra bra grejer så vill man ju faktiskt ha betalt för det..!😎 Börjar närma mig en offert nu iallafall..!😋 Tack för ditt svar!🙏🏻

"Att skapa är mitt sätt att leva"

Upp till toppen
Annons: