Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2919 ggr
sofiagefyr
2019-05-02 21:46

Sprutbox? Utsug?

Någon som vet hur man skulle kunna lösa ett stort problem med sprutbox/sprutskåp. I dagsläget finns inget utsug ut och det är ett oinrettrum som det ska vara ugnar i. Fönster finns. Finns det något vet något billigare alternativ eftersom att jag har hört att det kostar hur många tusen som helst att installera ett? Man ska kunna jobba proffisionellt med både glasering och slipning.

Annons:
_Fisken
2019-05-02 22:24
#1

Vi byggde en stor box som hängde på väggen. Som en låda typ. Väggen (botten) på lådan var ett fläktfilter som satt typ 1,5 dm från riktiga väggen.. Filter finns att köpa på metervara. Den filterytan var väl typ 1 meter hög och bänken var typ 2 meter bred. Sen gick ett rör/grov slang upp mellan väggen och bakom filtret och slangen satt sen i en fläkt som sög ut luft genom filtret och ut genom ett fönster. Slangen var ventilationsslang. 

Där sprutlackade vi diverse saker. Visst blev filtret väl infärgat men det gick ju o andas inne där.

[rolnor]
2019-05-03 02:39
#2

Ska det jobbas proffessionellt så blir det nog några tusen, hälsan är väl inget man slarvar med?

Bo§e
2019-05-03 06:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Om det dessutom skall stå en eller flera ugnar i rummet, MÅSTE  rummet ventileras ordentligt om det inte skall bli väldigt inpyrt med tiden.  Dessutom påverkas ugnens funktion (förmågan att mäta korrekt temperatur)  om ugnsrummet blir för varmt (40-45°C och däröver).    Slutna eller dåligt ventilerade ugnsrum är skadligt både för utrustning, brännresultat och människor som skall vistas där.  

Ett sprutskåp med lämpligt utsug kan samtidigt (!)  fungera som ventilation av ugnsrummet eftersom sprutskåpsfläkten omsätter rumsluften effektivt.   Montera ett tyristorreglage (fartreglage, "dimmer") till fläkten så behöver fläkten inte gå för fullt hela tiden (av t.ex. trivselskäl).

Om man inte vill ta upp ett hål i väggen för utsuget, kan man "offra" en fönsterruta där man i stället monterar en plåt eller platta som förses med en stos som passar det fläktsystem man valt.   Sätt gärna ett kallrasskyddande galler på utsidan, och gör fläktens hastighet reglerbar via ett farteglage.   En sådan här lösning kostar inte "skjortan"….

Titta på den bifogade skissen. (hoppas att den är begriplig)

Lämplig stos/fläktdiameter är 160 mm om sprutskåpet inte är så stort,  och 200 mm om skåpet är större.  Tänk på att prisskillnaden inte är enorm….ett mindre sprutskåp med 200 mm anslutning är inte alls fel…!    Och kom ihåg att man inte behöver större sprutskåp än att saker som skall kunna rymmas i ugnen kan få plats där.   Ett mindre sprutskåp kontra den fläkt som valts är alltid den effektivare lösningen, så tänk inte för stort (skåpet)  om det inte behövs…!    Om ett sprutskåp skall vara värt namnet får man inte snåla med effekten…..det behöver allt luftflöde det kan få…!

Spirorör med slät insida förbättrar utsugseffekten,  jämfört med "slang" som har veckad insida.

Jag skickade dig nyss ett PM med litet tips.

🙂

ler
2019-05-03 07:01
#4

Jag har personligen bara upplevt ett sprutskåp som fungerade 100% och det var på Degussa i deras laboratorium. Man var nästan orolig för att grejorna som skulle sprutas åkte med. Men som Bosse säger tänk inte för stort!!!!!!!!!!!!

Bo§e
2019-05-03 07:19
#5

#4:    Ja,  sprutskåp är en av de mest "missförstådda" apparaterna….😉 Generellt har man alltför höga förväntningar på de här "enkla" skåpen,  och man underskattar gärna effektbehovet och dimensionering av utsuget.   Och som du säger, inga skåp är 100%-iga, utom möjligen vissa industriella skåp som ligger långt utanför ekonomiskt räckhåll för "gemene man".

De enkla skåpen kan dock göra "bra nytta", om man är realistisk och inte förväntar sig några underverk, och att man inte försöker ta "genvägar" med undermåliga fläktsystem…   Inom en rimlig budget kan man åstadkomma en "hyggligt fungerande" sprutfunktion i verkstaden, och så långt är det ju bra….   Men en "nollösning"…?….nej den finns nog inte…..

ler
2019-05-03 07:53
#6

Det kanske är bättre att lära sig doppa och dom andra dammfria teknikerna så blir spillet av glasyr också obetydligt.

Annons:
Bo§e
2019-05-03 08:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6:   Ja, generellt håller jag med dig.     Men det finns ju undantag, där sprutning är den bästa - ibland kanske den enda - lösningen om man t.ex. inte vill "överglasera" mycket små föremål..    

Exempelvis  sådana här saker:

ler
2019-05-03 08:38
#8

Väldigt fina Bosse. Klart att det är så men det är som du också säger undantagsvis att det är ett reellt behov.

sofiagefyr
2019-05-03 08:48
#9

Tack för alla svar. Nej hälsan ska, man inte slarva med, det är jag väl medveten om. Och visst kan man lägga tusenlappar på detta men hörde summan att det kan handla omkring 30000 kr. Lokalen ska bara vara ett ugnsrum i övrigt och det är stenväggar, stengolv och i tak. Lokalen ska hyras på prov så det är inte i mitt eget hem vilket jag inte har möjlighet till idag, då hade man kunna investera ordentligt. Det ska hyras av en vanlig hyresvärd som Senäte och de vet inget om keramisk jobb. Ugnen är inte inköpt ännu men det lutar åt en toppmatad. Utsug för en sådan ugn har jag inte sett. Jag undersöker härmed om det överhuvudtaget går att hyra denna lokal med separat ugnsrum. Vissa glasyrer som tex trollguld som jag använder mig mycket av är svårt att ha stora volymer av att doppa och pensla blir inte bra, hälla i sådana fall vilket är ett meck i min värld och jag gör ganska stora grejer så därför problemet.

[rolnor]
2019-05-03 10:45
#10

Gör du stora saker och glaserar ofta kanske du behöver skåp med vattenridå och då blir det dyrt, ännu mer så om du ska ta hål i väggen. Jag har skåp från Cebex och har själv gjort hål i vägg, då blir det inte så dyrt men en sån lösning duger nog inte i ditt fall. När du skriver stora saker, hur stora?

[rolnor]
2019-05-03 17:48
#11

Det vänstra skåpet har jag, köpte det för 15 år sedan då var det billigare om jag minns rätt. Det är enkelt bygga ett själv och då få ned kostnaden. Fördelen med ett skåp med vattenridå är att man kan fånga upp och återanvända glasyrspillet om jag förstått rätt. http://www.cebex.se/advanced_search_result.php?keywords=Sprutsk%E5p

NenneAhl
2019-05-03 22:49
#12

Har byggt spritskåp av osb skivor klätt med golvplastmatta på insidan, byggt vattenridå av en pump från gammal tvättmaskin och en bit vattenslang och ett elrör som jag borrat hål i. Har två plastskivor i fronten så jag kan hålla öppningen så liten att bara armen kommer in. Har en stark fläkt som står utomhus, det är inte bra att ha fläkten inne för då får man ett övertryck i rören och damm sipprar ut i rummet varken filter eller vattenridå fångar upp allt. I sprutskåpet har jag en motordriven typ kavalet som styrs utifrån med ena handen, det gör att jag kan ha en lite springa i fronten när jag sprutar. När jag lyft bort det glaserade föremålet så trampar jag till på en strömbrytare som startar kavaletten på fullt varvtal samtidigt som en vattenstråle spolar ren tar bara några sekunder. Väldigt effektivt och enkelt. Bygger man själv och tar var på grejer men redan har eller begagnat, så behöver det inte bli särskilt dyrt. Det blir mycket för pengarna.

[rolnor]
2019-05-04 04:06
#13

Låter roligt med dina konstruktioner, skulle vilja se bilder. Alla är långt ufrån så händiga som du men ett sprutskåp är ju enkelt att bygga, vattenridå mindre enkelt. Hur stort är skåpet? Frågan är vad sofiagefyr menar med stora saker, mitt skåp klarar små och medelstora grejer, upp till kanske 40cm höjd/bredd

Annons:
NenneAhl
2019-05-04 08:33
#14

Vattenridån var nog det enklaste. Bak i skåpet nertill en bit från botten går ett 100 mm spirorör in från sidan .röret har flera hål längs med och ett filterlock i slutändan. Framför röret setter en plastskiva snett vinklat från taket och slutar några cm från botten på denna sprutar vattnet från det perforerade eldröret i taket. Botten på skåpet lutar lite framåt så vattnet rinner vidare hela vägen till framkanten och ut genom avloppshål och vidare ner i uppsamlings tunna där pumpen är monterad hängande på utsidan. Återkommer med bilder.

NenneAhl
2019-05-04 09:50
#15

#12 Hoppsan!! min fru undrar var spritskåpet jag byggt finns…. Jag är ordblind , så ska såklart vara sprutskåp. :-)

NenneAhl
2019-05-04 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

Bilder fläkt utomhus. Går det inte att ha fläkten ute så ha den så nära väggenomföringen det går, för att slippa trycksida inomhus. Med fläkten utomhus så har man undertryck i rören och inget damm kan spira ut. Sprutskåp med fläkt monterat på skåpet och sedan långa rör på väg ut är inte bra.

NenneAhl
2019-05-04 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den fläkten i kombination med en liten springa där armen går in ger ett kraftigt sug i öppningen

NenneAhl
2019-05-04 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och så finessen med rengöring av ”kavaletten” gjorde en liten film men måste tydligen lägga den på youtuben så provar med bild så länge, den säger inte så mycket.

[rolnor]
2019-05-04 11:00
#19

Fina grejer, den fläkten ser mycket kraftfull ut. Smart med springan för armen. Hur stora grejer glaserar du?

Ulla
2019-05-04 11:51
#20

Wow! Det där ser ut att vara effektivt. Jag är djupt imponerad av din kreativitet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
NenneAhl
2019-05-04 12:33
#21

Testar ett filmklipp från Youtube på rengöring. Har skivor i olika storlek som jag lägger på den lilla skivan.

ler
2019-05-04 13:17
#22

Ser fint ut. Och effektivt. Ja spritskåp är det ju inte om du inte har bytt ut vattnet mot sprit förstås, men det skulle ju vara synd.

Bo§e
2019-05-04 15:35
#23

#11:   Jag tror inte att grundtanken med vattenridå är att man skall kunna återvinna glasyren, utan snarare att göra hanteringen så dammfri som möjligt.   

Naturligtvis är det en stor fördel om man verkligen återvinner glasyrerna, var och en för sig,  men jag tvivlar på att särskilt många verkligen orkar göra sig det besväret var gång man byter glasyr i skåpet….det är ju inte alldeles arbetsfritt, och det är ju svårare att avskilja små glasyrmängder från vattnet än större….  

I praktiken väntar nog de flesta med rensningen tills det samlats "tillräckligt" med glasyr i tanken - och då blir det förstås en mix av "alla" sorters glasyrer, som ibland kan vara användbar, men ibland "mindre användbar", beroende på vad man jobbat med den sista tiden…   Slumpmässigt kan det då bli glasyr som t.ex. duger på "insidor", eller inte alls……eller rentav något riktigt fint……🙂    

Men om man huvudsakligen jobbar med en enda glasyr, eller längre perioder med samma sort,  är ju inte detta något problem alls, och då blir förstås  tanken med återvinning mer realistisk och relevant…

----------------------------------------------------------------------

Bra idé att  hålla frontöppningen så liten som möjligt  individuellt, beroende på vad man gör.    Att tänka så gör alla sprutskåp betydligt bättre, oavsett om det är med eller utan vattenridå…..    Skåpen som Rolnor visar i #11 har en justerbar frontlucka just för det ändamålet (mycket bra), men som NenneAhl visar kan man gå ännu längre…..

ler
2019-05-04 16:43
#24

Nej återanvändning kommer nog i fråga när det är industriella anlägg där man har samma glasyr hela tiden, då finns det system där restglasyren pumpas tillbaka till glasyrtanken. I ett litet sprutskåp tvivlar jag också på att det kan vara någon idé i att samla upp, speciellt med vattenridå så blir det ju väldigt bökigt.

[rolnor]
2019-05-04 17:37
#25

i reklam för vattenridåskåp som jag sett har man lyft möjligheten till återanvändning. Faktum är att det går att skrapa filtret även på mitt skåp och återanvända om man vill.

ler
2019-05-04 17:51
#26

Det är ju klart man kan om man vill, frågan är ju som Bosse skriver om man vill?

sofiagefyr
2019-05-06 18:45
#27

Tack för ert engagemang här, mycket bra! Ja jag gör ju inte stora grejer hela tiden, de är med variation och det är inte ofta de blir så jätte stort men att kunna ha möjligheten menar jag vore bra. Hyresvärden kan iallafall göra ett hål i väggen vilket är bra. Då återstår bara resten med röret och skåpet. Vattenridå blir nog inte aktuellt även om det är bra såklart.

Annons:
[rolnor]
2019-05-06 20:00
#28

Det beror väl på hur man jobbar, är ens tid dyrbar så gör man det inte. Många amatörer kanske tycker det känns vettigt.

Upp till toppen
Annons: