Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1556 ggr
Lina Thörneby
2019-05-04 18:13

Stötta upp skulptur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon som kan hjälpa mig med min drake eller är det dömt att misslyckas? Hur kan jag bränna den utan att den trillar i hop. Tänkte stötta den mot keramiska pelare ( eller vad det heter) men kan man sticka in en grillpinne eller armeringsjärn och bränna den? Kanske en jättedum fråga men är ny på detta. Tack på förhand! Lina

Annons:
Bo§e
2019-05-04 19:39
#1

Alla "främmande" material som stöd kommer att misslyckas.   Antingen brinner de upp innan de gör nytta, eller så krymper de inte, medan kringliggande lera gör det (när leran sintrar), med  tråkigt resultat….

Så långt  "olyckskorpen"…..🙂……men det finns en fungerande lösning:

Tänk på alla "omöjliga" former som tillverkas inom porslinsindustrin…….tranor, hästar osv……    Man löser det genom att bränna med stöd (ibland ett flertal) som är tillverkade av samma lera som föremålet, och som dessutom måste befinna sig i samma stadium som föremålet…..dvs om föremålet som skall brännas är skröjbränt, skall även stödet vara det.   Eller om föremålet skall råglaserat, så måste även stödet/stöden vara obrända….   Osv.   På så sätt krymper de lika mycket, samtidigt,  och föremålet hålls därför uppe i den position man har tänkt.   Stöden kan givetvis bara användas en enda gång, eftersom de då blir förbrukade   (= "färdigkrympta").     Men det är detta som är "hemligheten"  med alla dessa  "omöjliga" porslinsföremål.

Sedan glaseras föremålen med en lågbrännande glasyr (lergodsnivå), och i den bränningen håller föremålen givetvis sin form……

🙂

Lina Thörneby
2019-05-04 21:10
#2

Tusen tack! Sätter genast igång och formar stödpelare. Låter så logiskt när du säger det men är nog lättare sagt än gjort antar jag. Fick lite hopp nu ialla fall. Tack än en gång! 😊

Lina Thörneby
2019-05-04 21:44
#3

Ungefär så här?

Lina Thörneby
2019-05-04 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Bo§e
2019-05-04 23:54
#5

Ja, ungefär så……men stöden behöver inte vara så jämntjocka.   Gör gärna basen bred så att de inte tippar omkull så lätt,  men låt stödet smalna av uppåt som en kon, så att inte  godstjockleken gör att stöden krymper långsammare än föremålet.   Kanske litet "petimetrigt", men jag tror att det är bra att tänka i de banorna….

Bo§e
2019-05-05 06:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hittade ett bildexempel.  En häst med ryttare som den här behöver många stöd.

Annons:
MariasKeramik
2019-05-05 14:57
#7

#1; Får passa på att tacka för tipset jag också. Det är ju som Lina säger väldigt logiskt när du säger det, men inte har jag tänkt på att man kan bygga egna stöd i samma lera efter behov.  Ett tips att memorera för framtida behov.

Upp till toppen
Annons: