Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1629 ggr
Honeybear
2019-05-09 06:52

Bränning för nybörjare

Hej! Är ny inom keramik och har gått ett antal kurser nu. Problemet med kurserna är att de inte erbjuder brännteknik dvs hur man bränner. Jag skulle vilja göra keramik hemma och sen bränna hos någon, men upplevt att flesta ställerna kräver att man ställer in ugnen själv med eget program, och det kan jag inte. Har kollat på youtube och förstått hur man laddar ugnen med alsterna, men det är själva bränningen (program osv) om jag inte förstår. Finns det någon bra länk där jag kan läsa om bränning 101 som är bra för nybörjare? Har även fått råd från lärare att man kan bränna hos Seemans och där lämnade man bara sina alster och de bränner åt dig, är det någon som vet om det funkar så?

Annons:
Susanne Sundström
2019-05-09 08:27
#1

Hej!
Roligt att du är lika galen i lera som vi andra här!
Jag föreslår att du söker i detta forum på t.ex Seemann och mycket annat som finns att lära här.
Och JA det stämmer att man kan bränna hos Seemann.
Sökrutan ligger rakt ovanför dessa inlägg.
//Susanne

//Susanne Sundström

Bo§e
2019-05-09 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Styrningar av olika fabrikat och modeller kan jobba efter litet olika sorts logik, vilket innebär att själva "knappningen" kan variera en del.   

Men grundprinciperna för bränning är alltid desamma.     Här är en förteckning över de tre vanligaste bränningarna, som omfattar nästan "allt".      Oavsett vilken sorts styrning man jobbar med,  skall bränningarna se ut ungefär så här.

Visst finns det många varianter,  beroende på en rad faktorer,  men dessa tre exempel  är en bra guide, och ett säkert och "ofarligt"  sätt att komma igång.

Upp till toppen
Annons: