Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1793 ggr
SurplusQWERT
5/10/19, 6:44 PM

Beteckning på nefelin syenit i olika glasyr recept

Hej. Har stött på något konstigt som jag tidigare aldrig sett och som jag inte har kunnat hitta något svar på.

Hittade ett glasyr recept i en bok som jag hade tänkt testa men sen såg jag att på receptet stog det "nefelin syenit   P3322" men på andra recept stog det endast "nefelin syenit". Vad betyder det (P3322 alltså)? Är det viktigt? Jag har aldrig sett nefelin syenit med någon annan information annat än kanske var den är ifrån. Har letat som en galning men inte kunnat hitta något svar, står inget i boken etc.

Hjälp!

Annons:
Bo§e
5/10/19, 8:15 PM
#1

Antagligen har du ett engelskt recept.  Många engelska råmaterial, frittor, glasyrer m.m. har (hade) artikelnummer som börjar på "P"    Har för mig att det var den gamla firman Podmore som jobbade med det produktnummersystemet, vilket verkar logiskt….men jag är inte helt säker…   

När det gäller ett "basic" råmaterial som t.ex. nefelinsyenit,  har m.a.o. "P-numret" ingen betydelse, när man ändå vet vilket ämne som avses.  

Visst kan råmaterial variera något beroende på brytplats, kornstorlek, kornstruktur m.m.  vilket ibland kan vara intressant, men i det här fallet kan du nog bortse från det, och använda den nefelinsyenit som du får tag på.    (Senare kan man förstås roa sig med att jämföra med N från andra källor, av ren nyfikenhet…)    

Nefelinsyenit är i grunden nefelinsyenit…..🙂

ler
5/11/19, 9:57 AM
#2

Den största skillnaden på olika kvaliteter är förhållandet mellan natrium och kalium. Men det kan man oftast se bort från, det skall vara helt speciella saker om man behöver se på data. Annat är det om man ser generellt på fältspat och fältspatsliknande råvaror där det kan vara väldigt stora variationer.

SurplusQWERT
5/12/19, 6:01 PM
#3

Tack så mycket för bra svar! Mycket uppskattat!

Upp till toppen
Annons: