Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1677 ggr
egronval
2019-05-13 16:11

Gjutmassa - Behöver hjälp med att göra om recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej på er! 

Jag ska för första gången gjuta i lergods. Jag har ett recept och har gjort en testblandning på 1kg. Tyvärr blev den alldeles för tjock i konsistensen. Jag hällde i mer och mer av giessfix och dolaflux för att få den mer rinning, men det hjälpte ändå inte. Är det någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra? Skulle det funka att ha i lite mer vatten? Eller behöver jag räkna om receptet helt och hur gör jag då? Jag är ute efter en konsistens som liknar filmjölk :) Bifogar bild på receptet och gjutformen. 

Tack på förhand! Kram Emelie

Annons:
Trolmen
2019-05-13 17:34
#1

Det kan vara så att du hade för mycket ställmedel från början och då hjälper det inte att tillsätta mer. Man ska nog inte avvika så mycket från den  rekomenderade litervikten.

Bo§e
2019-05-13 17:38
#2

Har du de rekommenderade ställmedlen…?   Giessfix 162 och Dolaflux SP 11.   Jag frågar, eftersom Dolaflux SP 11 ofta förväxlas med med Dolaflux B.  Börjar med denna "ordningsfråga"…

#1:   Håller inte riktigt med, eftersom ökad ställmedelsmängd förtunnar,  eller rättare sagt "gör vattnet våtare" (och därmed förtunnar slamman)….     Det tillsätts i gjutleror för att man skall kunna åstadkomma en viss önskad viskositet med en mindre mängd vatten än vad som annars hade behövts.  "Deflocculant" som det heter på engelska beskriver bättre vilken funktion det har.     Det är m.a.o. INTE att förväxla med ställmedel för glasyrer, som ju fungerar på motsatt sätt.

ler
2019-05-13 20:38
#3

#1 jag skulle nog vilja ge rätt här, överdosering av en elektrolyt ger motsatt verkan så att det inte blir lättflytande men tjockt. Då måste man ha i mera lera och vatten

Bo§e
2019-05-13 21:58
#4

#3:   Kanske vi beskriver ungefär samma sak på olika sätt Ler….?    Visst är det väl så att slamman blir tjockare om man minskar mängden ställmedel,  och att den t.o.m. blir omöjlig att röra om, om man skippar ställmedlet helt… ( dvs med samma vattenmängd ) ….?       Och om vi vänder på det hela:  Överdriven mängd ställmedel separerar till slut lerpulvret från vattnet, så att leran sedimenterar och lägger sig som en hård kaka på botten….      Så vill jag beskriva det,  dvs om vi drar  feldoseringarna  till sina ytterligheter…….

ler
2019-05-13 23:02
#5

Vid en viss mängd elektrolyt slutar den att göra slammande mera flytande och det blir ingen effekt, det är väldigt olika på dom olika salterna var gränsen går. Men det anges från producent i vilket intervall man skall använda dom olika produkterna.

egronval
2019-05-14 10:41
#6

Tack för era svar! 

Det var en bra fråga Bosse. Jag tror faktiskt inte jag har det. Jag köpte leran, giessfix och dolaflux från samma ställe. Jag har också lärt mig att man kan tillsätta mer ställmedel för att få fram rätt viskositet. Men jag ska börja med att köpa de rätta ingredienserna och testa igen. Hoppas det funkar bättre! 

Tack så mycket!

Annons:
Bo§e
2019-05-14 11:21
#7

Ju mindre sats man blandar, desto högre blir kraven på noggrannhet med doseringen……till slut "in absurdum", om satsen är riktigt liten.   Och så har vi detta med vågen:   Om man har en våg som mäter hela gram,  utan decimaler, och t.ex. skall väga upp 1 gram ställmedel,  kan det bli ända upp till 1,9 gram innan vågen "varnar"…..dvs nästan dubbla mängden (!).  Då  blir det givetvis ordentligt feldoserat….! 

Och vattenkvaliteten:   Receptet har har utarbetats  "någonstans i Tyskland" med rådande vattenkvalitet som utgångspunkt,  och man kan givetvis inte ta hänsyn till att vattenkvaliteten kan vara en helt annan, t.ex.  "någonstans i Sverige"….   Här har vi också en faktor  som kan påverka resultatet,  och vid blandning av småsatser blir detta mer relevant….   

Ett bra blandningsförfarande är:       1. Blanda noggrant den mängden vatten och ställmedel som receptet föreskriver.     2. Tillsätt leran, men rör inte ner hela receptmängden av  lera på en gång, utan ta det lugnt och  känn av hur slamman blir.   Om receptet t.ex. föreskriver 5 kg lera,  nöj dig med 4,8 kg (eller var du nu hamnar) när du tycker att slamman är som du vill ha den.    Det kan sluta med en något mindre (eller större)  lermängd än receptmängden,  beroende på dina önskemål,  och hur noggrann du varit vid dosering av vatten/ställmedel,  och vattenkvaliteten kan som sagt också spela en viss roll….

Det kan vara bra att göra slamman aningen tunnare än man tänkt sig, eftersom den  ofta har en tendens att tjockna något i efterhand. Om den inte tjocknat till nästa dag  kan man - om man tycker att det behövs -  försiktigt tillsätta en aning lera, röra om och sikta.    Att i detta läge börja "mixtra" med ställmedel är mer riskfyllt,  eftersom man då ändrar vatten/ställmedelförhållandet.

Det kan vara praktiskt att göra i ordning en stor sats vatten/ställmedelsblandning eftersom det då är betydligt lättare att dosera rätt….inte minst om man har en våg med "begränsad" noggrannhet,  och vi får inte glömma "den mänskliga faktorn"…😉        Exempel:   20 liter vatten,  50 gram SP 11,  och 75 gram Giessfix 162….dvs om vi följer receptet till din lera.         Förvara mixen i en större dunk eller liknande.    Sedan kan man använda av denna färdigmixade "vätskeblandning"  när man vill göra mindre satser,  och  om man då tillämpar den "säkra" metoden som jag beskrev här ovan, blir allt väldigt enkelt…..

Upp till toppen
Annons: