Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2186 ggr
AnnaLow
2019-05-15 22:13

Gipskvalitet, gjutform?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att lära mig att gjuta stengodsföremål i gipsform och behöver lite råd. Jag har provar att blanda gjutleran i olika konsistenser men hur jag än gör torkar inte leran i formen. Efter 24 timmar är den fortfarande mjuk och ”slemmig”. Nu funderar jag på om jag kanske har använt en gipskvalitet som är för tät? Bif en bild på den jag har, vad tror ni? Tack på förhand! /Anna

Annons:
Bo§e
2019-05-16 00:21
#1

Gipsens porositet framgår inte av texten på påsen.    Det kan vara en alltförd hård och tät sort (?) som är olämplig att gjuta lera i,  men det kan nog enbart leverantören svara på.   En lämplig gips för lergjutning bör ha en "hårdhetsfaktor" på  ca 35 N/mm²  (eller däromkring…ingen exakt vetenskap) .    För högt  hårdhetsvärde, och gipsen blir för tät,  medan ett för lågt värde  visserligen "fungerar" men ger formar som inte håller så länge….       De välkända "Primosupra 60"  och  "Primosupra 70"  fungerar utmärkt för ändamålet.

En annan sak som kan hindra leran från att stelna i formen är om formen har för tunna väggar, vilket gör att gipsen inte kan suga ur tillräcklig mängd vatten från gjutleran.  Det kan ge "evig" väntetid….

En ganska "normal" väntetid med korrekta formar och korrekt blandad gjutslamma är 30-40 minuter (beroende på vilken godstjocklek som önskas….)

AnnaLow
2019-05-16 00:27
#2

Tack snälla! Formväggarnas tjocklek tror jag är helt OK i mitt fall så det är nog gipset som är boven!

Trolmen
2019-05-16 14:45
#3

Inget fel på den gipsen! det finns  gips som är bättre anpassad för keramiska gjutforma, men det ska inte vara något problem med att använda formar av modellgipsen.

AnnaLow
2019-05-16 15:04
#4

Men vad kan det då vara för problem? Väggarna i formen är ca 5 cm tjocka (en liten espressokopp, öppen form). Gipset verkar inte suga åt sig ngn vätska alls nästan. Jag trodde att det var konsistensen på lerslamman och har testat både tunn och tjock filmjölk men ingen större skillnad alls. Efter ett dygn i formen är leran fortfarande helt mjuk och lite ”seg”.

Trolmen
2019-05-16 15:39
#5

Du har väll torkat gipsformen? Att tänka på är också att tvätta av släppmedel, formfett innan man torkar formen.

Bo§e
2019-05-16 15:52
#6

Funderar (1):    Om formarna är nytillverkade kanske de fortarande var våta när du provgjöt…?  Kanske en dum fråga, men den måste ju ställas…..

Funderar (2):   Det finns gipssorter som försetts med diverse tillsatser,  tillrättalagt för att  göra dem "trevliga" att använda i olika sammanhang…..men som gör dem värdelösa att gjuta lera i…    Men ingenting i förpackningstexten nämner något sådant, och dessutom nämner Trolmen #3  att gipsen fungerar till gjutformar…..   Finns det olika sorters gips från samma leverantör, och det kan ha skett en förväxling pga något "finstilt" någonstans i produktbeskrivningen….?

Annons:
Trolmen
2019-05-17 11:49
#7

Krone-Gips har i alla fall en gipskvalitet som heter Modellgips  vilken jag tidigare använt för att tillverka gjutformar.

AnnaLow
2019-05-17 17:19
#8

Tack snälla ni för allt engagemang! Formen hade torkat i tre dygn och kändes inte längre ”kall” på ytan. Men det är klart att den kanske ändå inte var helt genomtorr. Jag har gjutit av en läderhård mugg så inget släppmedel alls. Återstår att kolla med tillverkaren - kan ju vara intressant att höra vad de säger. Men när jag googlar på info så rekommenderas gipset till gjutformar. Hittar bara uppgifter om densitet och inte om porositet - det är väl inte samma sak, eller hur!? Tack igen för alla goda råd!

ler
2019-05-17 18:10
#9

Jag tror att du skall vänta mycket längre än 3 dagar innan formen är torr, har du något varmt ställe? Men inte för varmt. Det kan ju också bli lite olika resultat beroende på hur mycket vatten i förhållande till gipsen du har använt. Och så kan det också bli så som du skriver om du väntat för länge med att tömma formen för gjutleran då blir både form och det uppbyggda lerämnet allt för vått.

Trolmen
2019-05-17 20:15
#10

En gipsform behöver stå i 50 grader i två till tre dygn beroende på storlek för att bli torr.

Bo§e
2019-05-17 22:05
#11

50°C låter mycket, eller i alla fall i överkant.   Gipstillverkarna brukar ange 44°C som absolut max, eftersom gips börjar brytas ner och försämras vid temperaturer däröver.   När man torkar formar gör god luftväxling mer nytta än hög temperatur.  Kanske litet "petimetrigt", men jag nämner det ändå, eftersom många inte känner till att man kan "värma ihjäl" gips,  långsamt eller snabbt…..

Trolmen
2019-05-18 10:57
#12

God luftväxling är givetvis det viktigaste. Temperaturen bör hålla sig under 60 grader om inte gipsen ska bli spröd.  Det,enligt min mening, bästa sättet att torka gips är dock att använda ett skåp med en avfuktare.

Upp till toppen
Annons: