Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1908 ggr
Cax
2019-05-16 06:03

Drejning

Hej Jag är en fritidskeramiker med egen drejskiva. Har nyligen börjat dreja med Fylelera. Nu har jag fått problem med bottnarna på några skålar och fat. Ibland spricker botten och jag förstår inte varför. En stor skål hade antagligen för tjock botten och då exploderade den i ugnen. Det har inte hänt någon gång innan med den vanliga vita leran?

Cax-catrineskeramik.com

Annons:
Bo§e
2019-05-16 16:04
#1

I vått och torkande tillstånd är Fyleleran inte fullt så hopbunden och sammanhållande som genomsnittet av "kommersiella" drejleror, vilket innebär att man får vara litet extra noggrann med att "arbeta" bottnarna inifrån-ut och utifrån-in,  och samtidigt pressa ordentligt nedåt  när man formar botten.    Och att inte lämna mer gods än absolut nödvändigt nedtill på föremålet.     Det här är ju regler som gäller vid "all" drejning, men med Fyleleran får man vara litet mer ambitiös på de här punkterna…

Att det "exploderade" i ugnen skulle kunna bero på att den "tjocka" delen av föremålet  inte var helt genomtorr…..och/eller att  temperaturstegringen i ugnen gick litet för snabbt (dvs första segmentet upp till 600-650°C)  Större föremål kan behöva litet mer tid här.

Cax
2019-05-17 06:27
#2

Tack för bra svar, jag ska försöka tänka på allt.

Cax-catrineskeramik.com

Upp till toppen
Annons: