Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1691 ggr
ulrmagwen
5/18/19, 2:34 PM

Mjölkig glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Finns det någon som vet ifall man kan göra något åt att en transparent, matt glasyr, har blivit mjölkigt vit på vissa ställen efter bränning? 

På bilden syns en mugg som en elev på gymnasiet har gjort. Själva muggen har en egen glasyr, men dekorationen/handtaget är målat med Decopottery färg, och därefter doppat i matt, transparent glasyr.

Glasyren är köpt från Cebex och är bränd i 1240 grader.

Går det att bränna om, så att glasyren flyter ut bättre?

Tacksam för svar!

Ulrika/Bildlärare

Annons:
Bo§e
5/18/19, 5:41 PM
#1

Det är tveksamt om den blir bättre av att brännas om,  och en ombränning innebär alltid ett risktagande med resten av föremålet.  Eftersom muggen för övrigt blev bra,  vill jag nog rekommendera att inte göra någonting alls, utan acceptera den precis som den är.  Så dålig var den väl ändå inte…?😉

Matta "transparenta" glasyrer är generellt litet kinkiga när det gäller tjockleken, och de bör läggas tunnare än man kanske är van vid,  och inte minst när underlaget är starkt pigmenterat, som här..  Det ser ut som om glasyren lagts en aning för tjockt för att kunna släppa igenom den underliggande färgen överallt. 

Detta lyfter en gammal diskussion, huruvida något som är "matt"  också kan vara "transparent"….samtidigt…..???….begreppen strider ju mot varandra…!    Man kan t.ex. inte se genom en matt glasskiva,  just för att den är matt…!.  Ljusgenomsläpplig,  ja,  men inte transparent…..    Personligen har jag alltid tyckt att det är tokigt att kalla en glasyr "matt transparent" pga att det skapar orimliga förväntningar…  Men vad skall vi kalla den…?   "Klar matt" blir lika tokigt….   Kanske "matt färglös"…?…eftersom glasyren inte innehåller några  färgande pigment….   Den matta ytan orsakas av en kristallbildning, och inte av någon "infärgning".   Ja, det här sista var förstås ett litet sidospår….🙂

ulrmagwen
5/22/19, 9:42 AM
#2

Tack för svaraet Bosse.🙂

Jag tycker att muggen blivit fin, men eleven var lite missnöjd med det vita som blivit på vissa ställen, så jag tänkte i alla fall kolla om det fanns någon chans till förbättring vid ombränning. Men jag följer ditt råd och låter den vara som den är!

Intressant beskrivning av hur man ska tänka när det gäller matt-tranparent, att den ju egentligen inte är helt transparent!!  Ska tänka på att se till att det inte blir för tjockt nästa gång vi använder matt "transparent" glasyr, så den släpper igenom mer av färgen under! 😉

Upp till toppen
Annons: