Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1809 ggr
Sofia gefyr
5/20/19, 8:26 PM

Ugnar?

Ska snart köpa ugn och undrar vilket som rekommenderas? Har någon erfarenhet av Kittecs ugnar? Arbetar varierande med min keramik men gör mycket plattor, stora fat, ibland högre grejer.. Så ungen ska ha varierande möjligheter. Några tips?

Annons:
[rolnor]
5/20/19, 9:01 PM
#1

Du skulle ha glädje av en ringugn där man kan lägga på ringar och få upp höjden på ugnen när du bränner höga saker. Alternativet är ju en stor ugn och det blir dyrt både i inköp och drift. Tyvärr så hittar jag inget när jag söker på ringugn så jag tvivlar på att såna tillverkas?

Sofia gefyr
5/20/19, 9:31 PM
#2

Tack för svar. Jag ser att det finns och att det även finns ovala och rektangulära ugnar som är toppmatade. Fördelar/ nackdelar med sådana? För stor ugn är ju inte aktuellt heller. Man vill ju vara så energisnål som möjligt. Kanske 20 ampere typ i mina krav. Svårt när man inte kan se ugnar irl.

Susanne Sundström
5/21/19, 7:54 AM
#3

Rhode har toppmatad ugn, där man kan köpa med eller lägga till senare en "förhöjningsdel".
Jag har en sådan ugn- men har aldrig minskat ned min volym. Men jag är ändå nöjd med den funktionen, bara av vetskapen. Dessutom så kommer ugnen i sektioner och det underlättar transport + installation (genom dörrhål etc)

//Susanne Sundström

jenast
5/21/19, 8:52 AM
#4

 Kittec CB 130 S blev mitt val då den även är påbyggbar med en extra ring. Jag köpte till sättmaterial och en automatik TC 88 .  Jag valde mellan Rhode och Kittec men Kittec segrade på grund av prisskillnaden.  Lycka till med ditt köp :)

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

MiEkberg
5/21/19, 9:41 AM
#5

Kittec och Rhode är båda bra ugnar, bägge företag startade av tekniker avknoppade från Naber. Jag brukar rekommendera att kika på keramik-kraft.com som visar ugnarnas priser och sen se om någon svensk återförsäljare matchar priset. Frakten från Tyskland är inte så hög och kan du dra momsen/VAT så drar den direkt. Oftast gör du  en bättre affär genom att importera själv.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Sofia gefyr
5/21/19, 8:33 PM
#6

Tack för allas svar! Detta är en djungel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: