Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1679 ggr
nyburgaren
2019-05-21 19:21

keramik

Är man keramiker utan skolad utbildning? Eller när kan man kalla sig keramiker på sina visitkort.. räcker det med en kurs eller!!

Annons:
nyburgaren
2019-05-21 19:42
#1

Blir alltid konfunderad när folk frågar mig om jag är keramiker.. Hmm keramiker låter såå fint.. Nej jag är ingen keramiker brukar jag säga! Vad är du då? Fabriksarbetare säger jag! Frågan är då vad är en riktig keramiker?

[rolnor]
2019-05-21 22:38
#2

Om man lever på sin keramik tycker jag man är keramiker. Annars är man hobbykeramiker, som jag. Verkar som du är känslig på den punkten nyburgaren, saknar du formell utbildning?

[rolnor]
2019-05-21 22:45
#3

Jag är till yrket låkemedelskemist men har bara gått tre år på gymnasiet, började doktorera efter att en proffesor rekomenderat mej men har inte avslutat dom studierna. Min far håller olika former av formell utbildning mycket högt och han är missnöjd med min karriär, jag borde läst på universitet tycker han och det är en sorg att inte "duga" i sin fars ögon så jag kan förstå att sånt här är känsligt. Man får vara sin egen förälder och vara nöjd med sej själv helt enkelt.

ler
2019-05-22 07:33
#4

Det är ju ingen skyddad titel, så arbetar man som keramiker så är man väl keramiker. Men polis kan man ju inte kalla sig om man inte är utbildad. Men i dag så är alla dom gamla begreppen och titlarna urvattnade och ofta meningslösa, mästare i dag är ju ett ganska löjligt begrepp. Man skall nog heller inte vara trist över att kalla sig fabriksarbetare det tycker jag låter fint, KERAMISK fabriksarbetare.

orlunda
2019-05-22 16:51
#5

Det där med titlar är bara trams Det finns ju vissa legitimationsyrken som läkare, sjuksköterska etc. men i övrigt är det fritt fram att kalla sig vad man vill, tycker jag. Själv är jag utbildad samhällsvetare (pol.mag), men har hela livet jobbat i ingenjörsmiljöer (började på Volvo och slutade för 15 år sedan på Ericsson). Därefter har jag kallat mig konstnär.

[rolnor]
2019-05-22 17:23
#6

Vi har haft ett par nyblivna mästare här som varit väldigt stolta över sin titel, tycker du att det är en betydelselös titel ler? Jag berättade att jag blivit medlem i konsthantverkscentrum och det var någon som ifrågasatte värdet av detta, själv är jag mycket nöjd med det som helt autodidakt hobbydrejare.

Annons:
ler
2019-05-22 19:32
#7

Förr i tiden när det fanns en praktisk utbildning med gesäll och mästare och där man skulle till mästarprov var det ju en mening med det, ett bevis på att man mästrade sitt hantverk. I dag krävs ju inget annat än att man hållit på en bestämd tid och det finns inga prov som jag har förstått det. Och så blir titeln fjantig.

L.A.E
2019-05-24 05:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej där, jag är krukmakare  och Mäster , Kiln Master , utbildad i Tyskland och Sverige och det talar bara om vilket område jag verkar i . Sista vedugnen jag byggde i Estland var en  noborigama  med flera kamrar ( Kiln Master).

Ja det är skillnad på för och nu .Tror att de gamla reglerna var en bra bit förre 1940  som gällde.  Nu är det nya tider som gäller inom keramiken med gesäll o mästare .   gesällprov o mästarutbildning  finns .

#7 ler    du vet ju mycket om Asien och keramik där . Fick höra igår att det  i Japan är  svårt med intresset för att föra den gamla traditionen  vidare  för keramiker, krukmakare.  Man kan ju undra hur det är på andra ställen ?

Titeln fjantig har jag inte 😃😃 men Krukmakare Mästare o Kiln  Master nörd😃🍸🍸

 Att kalla sig Keramiker  det infattar väl nästan allt inom keramiken ?

ler
2019-05-24 08:44
#9

Dom ställen jag varit i Asien har man läroplatser på fabrikerna och en del åker till Kina och utbildar sig där inom glasyr och så. Jag har mästarbrev från Tyskland och på 90 talet var det fortvarande mästarprov. Drejning och glasyr och så. Och här i Danmark fanns det samma, hur det är i dag vet jag inte.

Upp till toppen
Annons: