Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 865 ggr
Sofia gefyr
5/21/19, 8:05 PM

Ugnar rektangulära/ovala

Någon som har rektangulära eller ovala ugnar här? Någon som vet vad det kan finnas fördelar eller nackdelar med sådana ugnar i jämförelse med runda? Får ju självklart plats mer i oval tänker jag men iaf… Bättre att ställa en fråga för mycket tänker jag ;)

Annons:
Bo§e
5/21/19, 8:29 PM
#1

Jag har viss erfarenhet av att ovala ugnar med tiden kan bli litet  "slappa i teglet"  just vid "raksträckorna".   Kanske inte den allra smartaste konstruktionen ur hållfasthetssynpunkt,  med tanke på teglets ganska tuffa termiska arbete…..    Och det blir inte bättre av att locket med dess gångjärn ofta "hänger" ¨just på den veka raka delen….

Sofia gefyr
5/21/19, 10:14 PM
#2

Tackar! Hade inte koll på det, vad tror du om en rektangulär ugn? I jämförelse med en rund i sådana lägen etc?

Bo§e
5/21/19, 10:55 PM
#3

Rund eller rektangulär spelar nog inte någon större roll, så länge ugnen är välbyggd.

Men en sak att ta med i funderingarna är att inte välja en ugn med för låg effekt i förhållande till volymen (om du tänker bränna stengods).   Att försöka "maxa upp"  ugnsvolymen inom den säkringsstyrka man har tillgång till, brukar leda till slöa stengodsugnar som förbrukar elementen snabbt.   Försök hellre att "maxa upp" effekten i förhållande till ugnsvolymen  (och kanske acceptera att du inte får så stor ugn som du förväntat),  så får du en ugn du kan bli nöjd med, och du vinner även totalekonomi i det långa loppet….

En annan sak som jag noterat  (men som kanske inte är "vetenskapligt belagd"),  är att "bredare och lägre" ugnar generellt tycks ha en jämnare värmefördelning  än ugnar som är "högre och smalare"…..

🙂

Upp till toppen
Annons: