Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1822 ggr
annslycka
5/21/19, 9:40 PM

Rök doft på rakugods

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varit på Raku kurs i helgen. Nästan en religiös upplevelse. Fick fin fina krackeleringar och snygga färger. Är super nöjd. Men sakerna stinker ju rök. Även efter tvätt och stålullsskrubb. Har ni något tips?

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Annons:
Susanne Sundström
5/21/19, 10:34 PM
#1

Det går bort efter ett tag… avvakta bara. Det är det värt med Raku!

//Susanne Sundström

Ulla
5/22/19, 12:19 AM
#2

Det som luktar så gott!😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

annslycka
5/22/19, 12:59 PM
#3

Tja det luktar gott när man gör det men nu luktar det bara grillkorv i verkstan. Jag får väl bida min tid helt enkelt.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

annslycka
5/22/19, 1:05 PM
#4

Tack för svaren🌞. Har inte varit inne på ett tag. Men kul att vara tillbaks på forumet och se alla inläggen igen.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[rolnor]
5/22/19, 3:04 PM
#5

Man kan behandla med ozon, finns billiga ozongeneratorer från Kina.

ler
5/22/19, 8:27 PM
#6

Ozongeneratorer var något mycket dyrt förr i tiden. Vad kostar sådana från Kina?

Annons:
[rolnor]
5/22/19, 11:16 PM
#7

Säljs från Tyskland men man kan undra om den är kinesisk; https://www.ebay.com/itm/20g-h-Tragbare-220-V-Ozon-generator-Desinfektion-Maschine-Luftfilter-Fan-O3B9/323468918201?hash=item4b503ffdb9:g:cfIAAOSwSDxbq3xQ Man ska veta att ozon är giftigt, man kan stoppa in generator och sitt gods i en plastsäck som man försluter och sen köra en stund. Det går ju att göra det hela utomhus.

ler
5/23/19, 9:48 PM
#8

I början av 90 talet var jag med om att bygga ozongeneratorer till laboratorier och det var det aktiva keramiska elementet som jag höll på med, på den tiden kostade enbart den delen 35-40 000 kr. Så det har visst blivit billigare. Men vad är meningen att man skall ha dom där små apparaterna till? Och när det är giftigt så blir det väl begränsat vad man kan med dom.

Bo§e
5/23/19, 10:44 PM
#9

Jag har sett sådana här på marknaden ett tag:

https://www.expondo.se/ulsonix-ozongenerator-5000-mg-h-65-w-10050056?gclid=EAIaIQobChMI47SRq8Gy4gIVyJQYCh2sEQZ2EAQYByABEgJO6vD_BwE

Men var går gränsen mellan nytta / skada en sådan kan åstadkomma….?   Den kanske är helt harmlös….men gör den då någon "nytta"…?

?

[rolnor]
5/23/19, 11:32 PM
#10

Dom är inte harmlösa, man ska inte andas in ozon. Dom är till för att få bort dålig lukt, t.ex. cigarettrök, tror även mögellukt går att behandla. Man använder sådana för att få bort lukt även i rökskdade lokaler, det är effektivt. Man får se upp med vissa typer av gummi som snabbt förstörs av ozon, t.ex. packningar av olika slag.

ler
5/24/19, 8:37 AM
#11

Ja det kan vara aggressivt det där, under utvecklingsarbetet testade vi vilket keramiskt lod som kunde tåla ozon, vatten och hög spänning. Men om man skall använda det i hemmet så gäller det väl att man inte är hemma, blir ju lite knepigt. Det finns ju andra harmlösa redaktionsmedlemmar mot lukt.

[rolnor]
5/24/19, 12:40 PM
#12

Man startar generatorn och lämnar rummet en stund sen slår man av och lämnar rummet igen och låter ozonet försvinna.

ler
5/24/19, 12:48 PM
#13

Redaktionsmedlemmar blev det visst när den automatiska stavkontrollen gjort sitt. Reduktionsmedel skulle det så klart vara.

Annons:
[rolnor]
5/24/19, 4:07 PM
#14

Ozon är ju ett oxidationsmedel, inte reduktionsmedel? Tror inte att du får bort röklukt med ättiksprit eller aktivt kol från raku-gods men det försvinner av sej självt med tiden.

ler
5/24/19, 4:29 PM
#15

Nej kanske inte men typ rodalon hjälper ju normalt mot röklukt

annslycka
5/24/19, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Oj det blev väldigt tekniskt. Ozon och kol… Jag hade tänkt mig mer att någon skulle säga… ta och skura med lite VIM så ska du se att cirondoften sprider sig.😁 Så jag går nog på rådet från # SussieCre8 doften har redan börjat lägga sig något.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

annslycka
5/24/19, 7:12 PM
#17

Kursen jag gått var Raku 1 och 2 på Cebex i Malmö med den fantastiskt begåvade kursledaren Marion Falk. Hon var innerligt lika glad som vi när vi såg våra alster komma till världen.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Ulla
5/25/19, 8:12 AM
#18

#16 Charmiga. 

Ja, jag skulle nog också låta bli ozonet. Tycker ändå att det är kul att följa resonemanget. Alltid lär man sig något nytt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
5/25/19, 4:10 PM
#19

Ozongenerator är nog mer om man bränner Raku ofta själv eller håller kurser. Har man mycket gods så går det bra ställa in allt i ett rum, stänga till och köra en stund.

Susanne Sundström
5/27/19, 8:31 AM
#20

Hej igen,

När det är fint väder kan du "vädra" godset utomhus så påskyndas processen med röklukten.  Men som sagt jag tror att det är helt borta inom en månad även inomhus. 

Det är fantastiskt roligt med Raku och fina saker du gjort! //Susanne

//Susanne Sundström

Annons:
agraff
5/28/19, 10:52 PM
#21

Någon har påstått att det går bort med lite ättika och vatten,  inte testat men kan ju vara värt ett försök.

Upp till toppen
Annons: