Annons:
Etikettkeramik-bränning
Läst 958 ggr
Helka118
5/22/19, 12:09 PM

Skröja stor kruka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Har drejat en ganska stor (23cm hög o 26cm i diam upptill) och grov kruka ca 6 kg i Fylelera m chamotte. Jag undrar nu om jag behöver ändra inställningen från mitt ”normala”. Har en NABER 50 som fungerar bra. Jag brukar köra min skröj på: Topptemp =980 grader Långsam uppvärmning =5h Effektregulator =30% Utjämning =20 min Mycket tacksam för hjälp. /Helena

Hekla118

  • Redigerat 9/24/20, 11:20 PM av Ulla
Annons:
Bo§e
5/22/19, 12:56 PM
#1

En litet extra "försiktig" skröj skulle kunna vara att sätta "tim-ratten" på 10 timmar.    Börja med 25%,  och låt ugnen gå så i 3 timmar.  Därefter vrider du upp till 35% och väntar 3 timmar till, och vrider då upp till 50%    och låter resten sköta sig själv som vanligt.    Det kräver förstås litet passning vid ett par tillfällen, men så här kan man "lura" en äldre automatik att utföra mer avancerade jobb….

Helka118
5/22/19, 1:21 PM
#2

Tack för svar! Var nog något sådant jag tänkte. Skönt att få ett proffssvar. Blir spännande! Undrade också vilket som vore bäst, att ställa den upponed eller rättvänd. Har kanske ingen betydelse. Har inga element i botten. /Helena

Hekla118

Bo§e
5/22/19, 3:06 PM
#3

Uppochner behövs nog inte, men om ugnen inte har bottenelement är det hälsosamt om krukan inte står direkt mot ugnens "kalla" botten.  Höj upp den med något.

Upp till toppen
Annons: