Bränning av keramik

Sprickor vid skröjbränning

2019-05-24 16:26 #0 av: MartinBerne

Tacksam om någon kan kommentera denna typ av sprickor som uppkommer vid skröjning och vad jag kan göra för att slippa dom. Se bild.

Anmäl
2019-05-25 23:10 #1 av: rolnor

Är godset tjockare nedtill?

Anmäl
2019-05-26 09:38 #2 av: MartinBerne

#1 Ja, det tenderar ju att bli det.

Anmäl
2019-05-26 10:39 #3 av: rolnor

Då är väl det grunden till problemet.

Anmäl
2019-05-26 14:19 #4 av: MartinBerne

#3 så kan det va. Har aldrig haft problemet förut. Sprickorna går dessutom inte igenom godset... Tackar dock för "feedback" :-)

Anmäl
2019-05-26 14:23 #5 av: andrea_karlsson

Jag brukar få sprickor när jag packar skröjen  för hårt, kanske beror det på det?

Jag brukar alltid förskröja innan jag skröjbränner för att godset ska torka helt och inte spricka. Brukar bränna först 50 grader, dagen efter 100grader och sedan dagen efter det skröjbränner jag. 

Anmäl
2019-05-26 16:16 #6 av: Bosse Cebex Gbg

#3:  Ja, det är säkert grunden.    Och om man t.ex. använder alltför mycket vatten när man drejar, förvärras problemet pga att leran fått chansen att absorbera så mycket vatten att den hinner svälla litet och försvagas.....särskilt nedtill, och särskilt där godset är tjockt....  Sådant kan bidra.

Anmäl