Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1959 ggr
lotilda
2019-05-25 17:39

blanda rosa glasyr av vit glasyr samt färgkropp

Hej!

Jag har en påse cebex stengodsglasyrpulver  vittäckande blank nr 231350-5. Jag skulle vilja ha en rosa glasyr och min fråga är, kan jag tillsätta röd färgkropp eller rosa färgkropp för att få till en ganska stark rosa glasyr? Hur mycket pulver till mängd färgkropp och ska FK vara röd eller rosa?

Annons:
Bo§e
2019-05-26 10:53
#1

Beroende på innehållet i både glasyren och färgkroppen kan det bli en sämre eller bättre "matchning" mellan de två,  vilket innebär att det inte går att ge något tvärsäkert svar.   Gör först tester med små provmängder.   Och testa gärna också med röd färgkropp om du redan har sådan.   Procentsatsen brukar hamna någonstans mellan 5 - 10% färgkropp  (dvs viktprocent torra material)  om glasyren och färgkroppen "trivs" ihop.

lotilda
2019-05-26 11:40
#2

OK, tack får prova mig fram. Vet inte vad glasyren innehåller, står ej på förpackningen, ej heller på Cebex hemsida. Har FK både 44/1 rosa och 51/1 röd.

Bo§e
2019-05-26 12:32
#3

Ja, du får prova båda färkropparna i olika procentsatser.  Väg upp noggrant och skriv upp allt.   Kan leda till trevliga (och användbara) överraskningar…

ler
2019-05-26 16:45
#4

Fråga vad det är för glasyr och vad för slags färgkroppar, det måste dom ju kunna svara på.

Bo§e
2019-05-26 18:51
#5

#4:  Ja, det är ju i princip rätt (!),  men det kan bli ganska "snårigt" och tidsödande,  inte minst om ämnena kommer från olika leverantörer osv…..och sedan måste man också veta vad man skall använda alla data till….😉        Jag tror att det går mycket snabbare att väga in och bränna några testserier med de material man har….dvs om syftet är att "bara" komma vidare….

ler
2019-05-26 19:37
#6

Så lär man sig ju ingenting annat än att två olik nummer från cebex fungerar samman. Och man skall ha för vana att ta reda på vad det är redan då man köper. Vem går i affären och handlar mat utan att veta vad det är för mat? Och i det här tillfället är det ju bara ett par saker från samma leverantör så det kan ju inte ta mera än ett par minuter i telefon.

Annons:
Kinna9093
2019-07-19 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tycker du ska prova! Jag blandade en vittäckande från Cebex med en klarröd färgkropp från Thärn (som visserligen var färdigblandad med Thärns transparenta). Alltså två färdigblandade som pytsats ihop. Proverna blev mycket bra… nu återstår att se hur den blir på större alster… Jag gillar spänningen i att prova… har ju keramiken som hobby… Lycka till :)/Kinna

Kinna9093
2019-07-24 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Med lite mer vitt i så blev den ljusare (förstås🤓) och mer så som min dotter ville ha… Kanske lite laxrosa?..

Ulla
2019-07-24 18:06
#9

Ja, visst går den litet åt det laxrosa hållet. Den verkar också vara mera täckande.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: