Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1472 ggr
misselli
5/27/19, 9:38 PM

Ratcliff lerkvarn

Någon med erfarenhet av en Ratcliff lerkvarn? Den är ju några år gammal och den har stått stilla under en okänt lång tid. Nu ska vi sätta igång den och när man vrider på axeln utan motor och växel monterad går det ganska trögt. Det går att dra runt axeln med handkraft men det är väldigt svårt. Det finns inget missljud från axeln. Ovanpå axeln sitter en smörjnippel. Frågan är. Hur trögt går axeln? Kan man pressa in fett tills det kommer ut på sidorna eller skjuter man någon form av packbox då? Är det svårt att demontera axeln och göra rent? Har förstått att det inte sitter något lager i axelgenomföringen. Någon som känner till problemet eller vet var jag kan vända mig?

Annons:
Bo§e
5/28/19, 7:32 AM
#1

Hej,

Trots att jag faktiskt ägt 2 st Ratcliffe R27 genom åren,  har jag aldrig (!) behövt demontera axeln, så jag kan inte ge något detaljerat tekniskt svar.    När det gäller "trögheten" får man nog acceptera att axeln inte går "jättelätt", men den skall förstås kunna rotera obehindrat.   Att axeln går att vrida på och inte är helt fastkorroderad är ett gott tecken…!      Tryck in litet fett och snurra litet på axeln, fram och tillbaka.  Gör om det…..litet mer fett - snurra - litet mer fett - snurra, osv tills du känner att friktionen minskar.   Nu gissar jag, men jag tror inte att det finns någon packbox.    Däremot finns det  (eller skall finnas)  en rund platta längst bak i kranhuset, som skall hindra lera från att tryckas in i lagret bakvägen…..

En primitiv, men i grunden väldigt bra lerkran…!

ler
5/28/19, 9:51 AM
#2

Jag har också varit ägare av en sådan och jag tyckte mycket bra om den. Behövde heller aldrig demontera. Men jag undrar nu när du tagit bort motor och växellåda hur sitter axeln fast i den ändan? Jag kommer inte ihåg hur det var, men om axeln nu bara är lagrad i ena änden så går det nog tungt.

Bo§e
5/28/19, 1:19 PM
#3

De här maskinerna levererades utan kablage, brytare m.m. vilket innebär att man kanske inte tänker på att även montera ett motorskydd.   Visserligen är R27:ans motor stark, men på en av mina maskiner brände jag faktiskt upp motorn när jag hade monterat ett litet extruderingsmunstycke längst fram, och tydligen pressade litet för hårt vid ett tillfälle…..och det blev dyrt…!    Se m.a.o. till att det finns ett motorskydd  (brukar monteras i dosan till brytaren).  Det är en billig försäkring.

misselli
5/28/19, 10:19 PM
#4

Tack för superbra svar! Tryckte på med fett tills det kom ut vid drivaxeln och snurrade. Nu går det hur lätt som helst. Jodå det sitter ett motorskydd på kontaktorn så det räddar nog dagen. Åter igen tack för de goda råden.

Upp till toppen
Annons: