Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1055 ggr
andrea_karlsson
2019-06-10 18:53

Ställa in bränningskurva

Hej! Jag har försökt att ställa in en egen bränningskurva på min ugn men jag vet inte hur man gör. Jag har automatik från cerama, heter cerama infotemp hobby 6000.  Det finns ett antal program att välja mellan: långsam skröjbränning, normal skröjbränning, glasfärger, lergodsglasyr, stengodsglasyr, dockbränning, porslinsfärger och fritt program. Försökte använda fritt program med kunde bara ställa in en temperatur och utjämning. Jag kunde därför inte ställa in hur snabbt temperaturen skulle stiga. 

Är det någon som har någon erfarenhet av hur man ställer egna bränningskurvor med någon liknande automatik?

Tacksam för svar!

/Andrea

Annons:
SabinaP
2019-07-27 00:06
#1

Hej. Har samma automatik och samma problem. Kommer aldrig till inställningarna som visas i manualen. Tror att problemet är att en tidigare ägare redan programmerat det fria programmet och att man på nåt vis måste radera det eller nollställa för att kunna lägga in ett nytt eget program. Har du löst ditt problem?

Bo§e
2019-07-27 00:32
#2

Automatik 600 fanns i 3 olika utföranden.   "Hobby 6000" , "Data 600 M"  och "Data 6000 MG".

"Hobby 6000" var främst gjord för t.ex. skolor och andra stäälen  där "den mänskliga faktorn" kunde ställa till det, och därför hade den vissa begränsningar.  En begränsning är att man inte kan ändra några uppvärmningstider / hastigheter.  Man kan lägga in egen topptemperatur och utjämningstid, men sedan måste man hålla sig till de kurvor ( "programtyper")  med respektive uppvärmningshastigheter som finns förinlagda. "Fritt program" är inte aktivt i den här versionen.

SabinaP
2019-07-27 06:32
#3

Hej Bosse. Men jag får fram 'fritt program' när jag bläddrar bland de förvalda programmen, och kan som du säger ändra både topptemp och utjämningstid även där. Så något ligger ju programmerat där, frågan är vad isf. Tidigare ägare har också gjort egna anteckningar i manualen som antyder egen programmering. På min panel står cerama

SabinaP
2019-07-27 06:33
#4

Oj. Hann inte skriva klart. Cerama microprocessor data 6000. Så då bör det väl inte vara hobbyversionen?

Bo§e
2019-07-27 06:47
#5

#3 och #4:   Jag är inte säker på att versionen står angiven på framsidan…..har för mig att det bara står "INFOTEMP  -  CERAMA MICROPROCESSOR DATA 6000" på frontpanelen….på alla versioner….men här kan minnet svika mig……     Kolla på baksidan om det inte finns någon liten skylt eller etikett där som kan tala om vilken version det är….?

Texten "Frit program" finns med i listan över val, trots att den inte är aktiv på "Hobby 6000",   Att där går att lägga in topptemp. och utjämningtid behöver inte betyda att det finns något annat där……

Om du har någon av de "bättre" versionerna "M" eller "MG" bör du först få upp en fråga i displayen:   "PROG. FRA LAGER ?", och den skall man svara "NEJ" på för att komma vidare med egen programmering….  Den frågan måste dyka upp, om det är en "M" eller "MG".   Och den dyker förstås inte upp om det är en "Hobby 6000"….då hamnar man direkt i listan över "programtyper" utan att  man får frågan.

Finns det något i den tidigare ägarens anteckningar som antyder "grader per timma" eller liknande….?

Upp till toppen
Annons: