Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1567 ggr
Gillar raku
6/18/19, 12:17 AM

Glasering stort föremål - hur då?

Jag har gjort en båt i stengods som jag vill ha vatten i. Den måste alltså vara vattentät. Funderar på att glasera den med stengodsglasyr inuti och på ena sidan. Så får den vila på oglaserade sidan under bränningen till 1260 grader. Sedan tänkte jag lägga den på trefötter på den glaserade sidan och lägga på lergodsglasyr på den oglaserade sidan och bränna den sista sidan till lergodstemperatur. Jag undrar om detta kan fungera. Fäster lergodsglasyr på sintrad stengodsskärv? Kan det vara några andra problem jag inte tänker på? Kan man staga båten så att den kan glaseras i en bränning? Finns det någon smart lösning på glaseringsproblemet? Folk säger att lergodsgodsglasyr på stengodslera krackelerar men jag har inte upplevt det. Har jag bara haft tur?  Båten är ca 50 cm lång, ca 25 cm hög och ca 25 cm bred. Det gick åt 7 kg lera.

Annons:
elisae
6/20/19, 8:48 AM
#1

Om du provar den här tvåstegsmetoden så tänker jag  att det kan vara en bra ide att först testa att lergodsbränna ett mindre föremål  du inte är rädd om som är glasyrbränt (och i samma lera) med den stengodsglasyr du tänkt använda - ibland börjar det hända saker med färdigbrända stengodsglasyrer på oväntat låg temperatur beroende på vad de innehåller. 

Det kan vara lite besvärligt att få på glasyr på en ickesugande yta (som ju leran är efter stengodsbränning) men det tror jag det finns andra här på iFokus som har olika tips kring det.

Lycka till!

Ulla
6/20/19, 10:07 AM
#2

#elisae

Förstår hur du tänker. Särskilt köpeglasyrerna brukar ju ha ett brett brännintervall, och om man använder samma lera kanske båtens båda sidor blir likadana. Eller inte - man får pröva sig fram.

Men man kanske inte behöver glasera utsidan alls? Stengodslerorna sintrar ju och de flesta  blir tillräckligt vattentäta utan glasyr. Av de leror som jag har erfarenhet av är det bara en svart som fuktat igenom.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
6/20/19, 10:11 AM
#3

#Gillar raku

Härligt alias förresten! Håller du på mycket med Raku? Det skulle vara kul att få se litet bilder. (Fast kanske i en annan tråd så att ingen blir förvirrad.😃)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

elisae
6/20/19, 10:02 PM
#4

Jag uttryckte mig kanske lite rörigt - men förenklat menade jag att om man har ett fint färdigbränt stengodsföremål med perfekt stengodsglasyryta och sen ställer in det och låter det gå med på en lergodsbränning så kan det på en del stengodsglasyrer  uppkomma tex små konstiga bubblor/kratrar i ytan  av den bränningen fast man kanske tänker att en stengodsglasyr inte borde påverkas av så låg temperatur.

Ulla
6/20/19, 10:56 PM
#5

Okej! Ja, det finns ju de som frågat varför de fått liknande problem med någon glasyr redan vid en dekalbränning, så jag förstår att en lergodsbränning också borde kunna påverka den redan brända glasyren.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: