Annons:
Etikettinspiration
Läst 1287 ggr
nyfikennovis
6/18/19, 6:02 PM

Keramik o Klimat

Jag vill gärna diskutera och inspireras av hur keramik kan tillverkas på ett så hållbart vis som möjligt.

Jag tänker på möjligheterna med lokal  lera ?

Färdigblandade leror vart transporteras de ifrån och allmänt om hållbart ursprung?

Etiska råmaterial ( Med tanke på kobolten)? 

Aska, kvarts ,järnrost o annat som är enklare att få tag i på "gårdsplan".

Produkter som kan tillverkas för långsiktig användning.

Ved/gasol/el?

Vad händer med "Spill"  och misslyckade projekt?

Ja de blev kanske många trådar men klimat som focus tänker jag.

Annons:
[rolnor]
6/18/19, 9:44 PM
#1

Är ju svårt gräva upp egen stengodslera eller Porslinslera kanske men lergodslera finns’ ju lite varstans. Fyleleran är väl svensk och transporteras kortare sträcka då. Grön el är ju bra, vedeldning likaså. Gasol eller LPG mindre bra. Man kan elda med återvunnen frityrolja och tar då tillvara sånt som annars slängs, dessutom vegetabiliskt.

Bo§e
6/18/19, 10:37 PM
#2

Det beror helt och hållet på vad man vill göra.   Att jobba med terracottaskulpturer och liknande torde vara det allra bästa valet, ur hållbarhetssynpunkt.   Man kan då använda en eller flera lokala leror,  och eventuellt magra den med lokal sand vid behov.  Några andra tillsatser behövs inte, och glasyr behöver man inte tänka på.  Även bränningarna blir energisnåla eftersom temperaturen sällan överstiger 1000-1050°C.    Och ugnselementen kommer att hålla 10 gånger längre än vid stengodsbränning….    Dessutom kan man kosta på sig en större ugn inom en lägre säkringsstyrka.

Jo, jag inser att det här innebär begränsningar.  M.a.o. ingen brukskeramik med flashiga färger osv…..   (men om det verkligen känns som en begränsning får var och en avgöra…..det finns många sätt att uttrycka sig….)

Jag nämner detta som ett exempel  i  den "ena ändan av skalan"……ur hållbarhetssynpunkt är det svårt att tänka sig något som gör mindre avtryck i vår globala miljöpåverkan…..dvs om man vill jobba med keramik…..

nyfikennovis
6/19/19, 2:53 PM
#3

O frityrolja Rolnor så intressant! Ja bosse i mittfall hyfsat oeffektivt hantverk där allt tas tillvara vs industri, gör kanske inte så stort avtryck. Jag tänker att energin för tillverkningsprocessen fördelat på föremålets livslängd och användning också måste in i kalkylen. Många material som är lämpliga att skapa i har baksidor. Och kanska inkludera andra material med minimal klimat påverkan i keramik processen. Packa i reklamblad istället för bubbelplast. Här önskar jag mig många tips på allt som går att göra ”runtomkring” Ja vill verkligen bli medveten om vilka effekter mitt skapande har och om det finns vissa råmaterial som är lämpligare än andra ur miljöperspektiv. Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: