Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1007 ggr
lotilda
6/22/19, 1:45 PM

Torka alster i stengods

Jag har gjort stora fat och skålar i stengodslera som kavlats och lagts på fat för att torka. Efter ca 12 h har jag tagit ur dem för att putsa kanterna. Nu ska de torka helt innan skröj. Min fråga: ska de torkas upp och ner eller stående som de är? Kanske risken att de slår sig är mindre om de står med botten upp?

Annons:
[rolnor]
6/22/19, 1:53 PM
#1

Uppochner, kanske bör du även täcka med något för att det ska torka sakta, beror på hur stora dom är.

Bo§e
6/22/19, 1:53 PM
#2

Jag är en anhängare av "uppochner-metoden".    Faten håller sig maximalt plana, och blir mindre känsliga för drag.

lotilda
6/22/19, 1:56 PM
#3

Tusen tack för snabba svar. De står på gipsskivor. Fick en gång ett råd att inte täcka när de står på sugande underlag, vad säger ni om detta?

lotilda
6/22/19, 2:08 PM
#4
lotilda
6/23/19, 11:38 AM
#5

Ska jag täcka stora fat och skålar om de ligger uppochner på en gipsskiva?

[rolnor]
6/23/19, 6:42 PM
#6

Hur känner du själv, torkar det väldigt fort? Man kan ju lägga en handduk över, behöver inte vara tät plast.

Annons:
Ulla
6/23/19, 8:47 PM
#7

Precis vad jag tänkte skriva. Det viktiga är nog att det torkar jämnt så att man undviker spänningar i godset. En handduk tex kan jämna ut fuktigheten utan att förlänga torktiden alltför mycket.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
6/23/19, 11:25 PM
#8

#6 och #7:      Ja,  t.o.m. några tidningssidor kan räcka för att bromsa torkningen "lagom" mycket……det finns många sätt, beroende på omständigheterna….

lotilda
6/25/19, 7:39 AM
#9

Tusen tack för alla goda råd. Det är ett oerhört stöd att alltid kunna ställa frågor här och få snabba svar av er med mycket kunskap.

Upp till toppen
Annons: