Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 840 ggr
M9x
6/24/19, 3:51 PM

Renovera pyrometer

Hej! Jag har en 1979 års Ruben Lind 1300 graders keramikugn och pyrometern har gått sönder. Platinatråden har gått av. Nån som vet var man kan köpa ny tråd? Mvh, Max Dahlstrand

Annons:
Bo§e
6/24/19, 5:37 PM
#1

Om mätsystemet är av det vanliga   "Typ S"  (PtRh 10%)  kan trådinsatsen köpas hos vilken leverantör som helst.

Problemet är att Ruben Lind inte alltid (!)  levererade sina ugnar med  S-system, utan något "specialsystem", vilket ibland skapat misstag och förvirring kring systemen.      Jag skickade dig nyss ett PM med en bra kontaktuppgift där du kan få hjälp att reda ut vad du har……

maxkeramik
6/25/19, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Hej Bosse och tack för svar.

Det står Pt-Rh-Pt på locket (se bild) samt bild på Automatiken. Mer än så vet jag inte då jag fick ugnen med dess automatik av en person som jag inte kan kontakta längre. Ceramikstaven (hylsan) är ca 25 cm långt, och tråden som går inuti detta fodral (genom mindre bitar av ihåliga ceramiska cylindrar) är av ca 5 cm från dosan. Där verkar trådarna gå ihop innan den gått av vilket får mig att tro att den funkar fram till dess, men antagligen inte så bra.

Den ceramiska hylsan har gått av vid dosan.

Jag undrar om du eller nån annan vet om det går att använda den längre delen av tråden och dra om den från dosan så att den "hela" biten av tråden når längre än 5 cm, och trä på hylsan trots att den är av vid dosan (sitter löst).

Tack snälla för svar! Är en mycket flitig hobbykeramiker som arbetar hemma och vill gärna få igång ugnen igen.

PS, jag fick inte ditt PM

Vänligen, Max (mobil: 0704-534072)

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

Bo§e
6/25/19, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ok…ugnen har tydligen fått en Cerama-automatik på senare år, och den jobbar med "Typ S"  ( dvs PtRh 10% ).    PtRh betyder Platina-Rhodium.  Då är det helt klart…! 

Nej, du måste byta hela trådinsatsen, eftersom den lilla lödpärlan längst fram måste finnas med, och allt fungerar som ett slutet system, och där skall lödpärlan vara med…..    

Vilken leverantör som helst kan leverera en trådinsats av "Typ S".  (Det är alltså Typ S (eller PtRh 10%) som du skall fråga efter).    De finns i olika längder.     Om den skulle vara litet för lång är det helt ok, eftersom du vid behov  kan kapa tråden  baktill  (dvs INTE framtill…!)    

Det är inte alltid som trådinsatserna är märkta med plus och minus, och det är viktigt att polariteten blir korrekt.   När du monterat alltsammans kan du testa genom att starta automatiken (utan att starta bränningen), och titta på displayen.  Om du värmer termoelementets (pyrometerns) spets med en cig.tändare skall temp.siffran i displayen stiga, inte sjunka….då är polariteten rätt.   Vissa automatiker "protesterar" med ett felmeddelande  om polariteten är fel, men gör gärna den här testen ändå. 

Vid montering är det viktigt att se till att trådarna inte möts någon annan stans än vid lödpärlan längst fram…!   Porslinsrörstumparna har funktionen att hålla isär trådarna.

maxkeramik
6/26/19, 12:16 AM
#4

Hej Bosse!

Tack för otroligt utförlig beskrivning! Ska beställa tråd och fixa så snart jag kan!

PS: Har dock inte sett att den haft en röd pärla längst ut. Ska fota den på torsdag och lägga upp en bild för säkerhets skull.

/Max

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

Bo§e
6/26/19, 12:20 AM
#5

🙂Jag skrev LÖDpärla….!    Trådarna är m.a.o. sammanlödda med en fullt synlig "metallpärla", och det är vid den punkten som mätniingen sker……..

maxkeramik
6/26/19, 10:47 PM
#6

Hej!

Såg den nyss (den hade dragit sig på sidan. Har nu fixat pyrometern efter dina instruktioner! Nu funkar den! Kapade den där den gick av och kapade det keramiska röret och borrade nytt hål i ugnen på baksidan istället för att få in den kortare röret. Funkar fint vid första testet! Ska köra ugnen i veckan och se om den funkar fullt ut.

Stort tack!

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

Annons:
Bo§e
6/26/19, 11:59 PM
#7

Vad bra..!  🙂

Du hade tur, att avbrottet inte satt på ett "hopplöst" ställe, så att tråden  inte hade nått genom ugnsväggen…

maxkeramik
6/27/19, 4:04 PM
#8

🙂 Ja, det räckte precis för den att nå igenom tillräckligt! Tack för allt! Trevlig sommar!

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

maxkeramik
7/1/19, 10:29 AM
#9

Påbörjade glasyrbränning i går kväll med den renoverade pyromotern. Men temperaturgivaren visade inte över 233  grader (sen gick den ner till 226 grader), trots att ugnen var på. Jag misstänker att det var ca 600 grader i ugnen vid det tillfället.

Nån som vet vad jag gjort för fel när jag reparerade pyrometern, för jag antar att det är den som knasar?

/Max

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

Bo§e
7/1/19, 10:59 AM
#10

1.     "Snurrad" tråd…?   Har trådarna råkat korsas någonstans bakom lödpärlan…? 

2.     Polariteten:    Kanske givaren trots allt blivit polvänd (?)                     Gör en snabbkoll enligt #3:      >> Om du värmer termoelementets (pyrometerns) spets med en cig.tändare skall temp.siffran i displayen stiga, inte sjunka….då är polariteten rätt. >>  

3.     För kort givare..?    Om lödpärlan (dvs mätpunkten)  befinner sig (åtminstone) ett par cm in i ugnskammaren borde den mäta  korrekt.  Har lödpärlan råkat hamna någonstans i ugnsväggen, får du "konstiga" mätvärden eller ingen utveckling alls….

Visades inget felmeddelande i displayen…?

Börja med att kolla dessa tre saker (Nr 1  först)  i tur och ordning.

maxkeramik
7/1/19, 11:16 AM
#11

Hej!

Kollade nyss pyron och den funkar (eldade lite med tändare på den och den kom upp i 250 grader utan problem), och sen kollade jag propparna (skulle givetvis gjort det först..). Tydligen gick propparna till ugnen. Har aldrig hänt tidigare. Satt på igen nu och får se om de går igen. Om de går igen måste jag ha kommit åt några elementsladdar bakom ugnen som kanske gjort kortslutning.

Alltid är det nåt!

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se

Upp till toppen
Annons: