Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1581 ggr
urshult
2019-06-24 17:07

reparera ugnsstenar med vad?

har div sprickor o skavanker på några av stenarna i ugnens lock som jag behöver lappa med något. VAD? Locket är inte heller helt tätt mot ugnen när det är stängt, så någon form av tätning… VAD?
Behöver egentligen ny ugn men det är rysligt dyrt så forskar på att hitta någon som gör element istället samt lappa ihop…suck. Alla tips mottages! Också om någon säljer en beg toppmatad :)

Annons:
Bo§e
2019-06-24 20:37
#1

Det finns reparationskitt för ugnar, men mitt råd är att använda det så litet som möjligt, eftersom det är svårt att få till "snygga" eller långvarigt hållbara reparationer.  Reparationskitt innehåller som regel vattenglas, vilket innebär att en sådan reparation INTE får vidröra något ugnselement.    En lös sten, eller bit av sten kan limmmas fast med en "smet" tillblandad av kaolin och vattenglas (ytorna skall fuktas först).  Men samma sak här….lagningsmassan får inte komma nära något element pga vattenglaset.    Sammanfattningsvis:   Laga så litet som möjligt…! 🙂Oftast blir det varken snyggt eller hållbart i längden….kittet är hårdare än det porösa ugnsteglet, och de jobbar inte så bra ihop…

En spricka i teglet tätar man bäst genom att peta in keramisk ull.  Det blir mest hållbart eftersom teglet kan röra sig fritt.   En glasspinne är ett bra redskap.  Är sprickan så liten att glasspinnen inte får plats,  kan man bara låta det vara….

Ett lock till en toppmatad ugn behöver inte vara 100%-igt tätt.   Litet "ventilation" är helt ok, så länge glipan inte är så stor att man får en påtaglig effektförlust.   Ofta finns det inte  utrymme för en fiberpackning pga att gångjärnet klämmer  (vilket annars hade varit bra),  men en enkel lågbudgetmetod är att strö en rand med fin chamotte eller sand på överkanten innan man stänger locket för bränning…det brukar täta fullt tillräckligt……

folkanna
2019-06-25 08:21
#2

Har också funderingar kring det här. Så bra med rådet  med keramisk ull. Vid köpet av  min begagnade (frontmatad)  ugn  fick jag med mig "tätning" pga. sliten tätning i dörrluckan , men hur limmas det ? Går det  bra med vattenglas ?

Bo§e
2019-06-25 09:30
#3

#2:   Blanda vattenglas och kaolin till en "smet",  så får du ett bra lim till dörrtätningen.

folkanna
2019-06-25 11:02
#4

Är det hälften av varje eller har det ingen betydelse. Tack snälla för hjälpen. Jag har skjutit upp det här alltför länge.

Bo§e
2019-06-25 12:15
#5

Inget särskilt recept……blanda tills konsistensen blir "bra"….så blir det bra….🙂

urshult
2019-06-25 21:12
#6

Tack för tipsen! Nu blir det ugnsrenovering nästa vecka :)

Annons:
pottemagarn
2019-07-03 17:40
#7

Har en liten fråga bara?…. Var kan man få tag på "Porosilsten" numera, eller har det bytt namn till något annat?….. Har ett par stycken, men skulle vilja skaffa fler!… Tips?   Tackar på förhand! Thommy!

Bo§e
2019-07-03 19:02
#8

"Porosil" är ett mycket gammalt handelsnamn på ett poröst ugnstegel, och det finns/fanns en tendens att felaktigt kalla allt poröst ugnstegel för "Porosil", ungefär som när alla scootrar felaktigt kallades "Vespa" oavsett vilket fabrikat det handlade om.   Därför leder nog  ordet "Porosil" in i en återvändsgränd om man googlar idag.   Jag vet inte om produkten "Porosil" ens finns längre, men det finns en hel del olika sorts poröst ugnstegel på marknaden under andra namn.  Sök litet bredare,  på "poröst eldfast tegel", "poröst ugnstegel", eldfast lättegel"  eller liknande, så kommer du säkert att hitta det du söker.

Upp till toppen
Annons: