Glasyrer/glasering

Glasyren ”Måsskit”...

2019-06-29 21:18 #0 av: Kinna9093

Hejsan
Finns det någon som har ett bra recept på (rutil)glasyren som så poetiskt ibland kallas ”Måsskit”?

Anmäl
2019-06-30 12:30 #1 av: rolnor

Den har funnits att köpa 5915 hos Cebex?

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2019-06-30 13:09 #2 av: Bosse Cebex Gbg

Skapades av Charie Österlind för en väldigt massa år sedan....ja, den blev en "hit" som stått sig i alla år.....   915 är baserad på en litet "exotisk" (inte så lättillgänglig)  fritta,  så det kan bli svårt att ta fram en exakt kopia av den.   

Anmäl
2019-06-30 21:50 #3 av: ikafredrika

Då vill jag passa på att ställa en fråga om just den glasyren! Vad är det för ämne som gör att lavafläckarna "rinner" om man använder den på lavalera?  Det är så otroligt fint och jag undrar om det finns något recept på en vanlig vit som gör att fläckarna flyter på samma sätt? Här är den på 9C från Seemann.

Anmäl
2019-07-02 13:51 #4 av: Tinex

Hej. Bosse. Vad heter frittan?

Anmäl
2019-07-02 21:13 #5 av: Bosse Cebex Gbg

Faktiskt minns jag inte namnet/numret på den, eftersom den inte riktigt ingick i min "jobb-sfär"......  Den har franskt ursprung, och den tillhör inte de "kända" lättåtkomliga frittorna.   Om man vill skapa egna glasyrer baserade på den frittan skulle man kunna utgå från den transparenta glasyren "015" (Numera 5015) som har den frittan som bas.  

Anmäl
2019-07-03 12:52 #6 av: Tinex

Ok, tack! Inget namn på frittan så man kan köpa den... Många vill blanda måsskit själva för den är löjligt dyr hos Cebex. Vet du om den går att köpa någon annanstans? Tacksam för svar! 👍😊

Anmäl
2019-07-03 14:09 #7 av: Bosse Cebex Gbg

Den frittan har aldrig funnits i handeln,  Inte ens på Charlie Österlinds tid (Brodab) fanns den tillgänglig.

Anmäl
2019-07-06 20:49 #8 av: rolnor

Man kan undra hur viktig frittan är? Glasyren ska innehålla lagom med Rutil och den ska vara något rinnig för att ge strimmor, går kanske att experimentera? En sak man kan undra, är det bor i glasyren, är det en borfritta?

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.