Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1124 ggr
Lervik
7/2/19, 8:46 PM

Acme marl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kommit över några sättplattor efter Krika Keramik när de stängde verksamheten. De har stämpel "ACME MARL" och någon inristning. Nu tänkte jag prova dem men är osäker på om de tål stengodstemperatur. Vet någon? Jag ska ge plattorna en omgång plattengobe för de var konstigt nog helt obehandlade.

Annons:
Bo§e
7/2/19, 9:04 PM
#1

Acme Marls sättmaterial var vanligt förekommande förr,  och jag minns dem som bra plattor för stengods.  Det blir nog inga problem…!

Lervik
7/2/19, 9:14 PM
#2

Tack för hjälpen, Bosse!

[rolnor]
7/2/19, 9:54 PM
#3

Finns det sättplattor som inte klarar stengods

Lervik
7/2/19, 11:07 PM
#4

#3 Undrar jag också!

Bo§e
7/3/19, 2:47 PM
#5

#3  och  #4:   Nej, jag har heller aldrig hört talas om speciella "lergods-sättplattor".  Ingen tillverkare skulle väl formulera sig  så….

Men däremot har det då och då dykt upp plattor på marknaden som inte riktigt hållit måttet jämfört med normalkvaliteten.   Det kan ha handlat om batcher som "gått snett",  och som smugits in "under radarn" som "superbilliga plattor" eller liknande….    De seriösa tillverkarna av sättmaterial släpper inte iväg en "dålig" batch,  men när t.ex. det gamla Östeuropa öppnades för några decennier sedan, kunde det dyka upp enskilda partier sättmaterial  som kanske inte kontrollerats särskilt noga, eller som gått ut genom "bakdörren"….     Så det handlar snarare  om kvalitetsvariationer  än om olika typer av plattor.   

Självklart kommer alla plattor att "krokna" till slut  i stengodsmiljö,  men somliga plattor kroknar tidigare ändra…..det är så man upplever de kvalitetsskillnader som kan förekomma,  om man jobbar med elbränt stengods.   Det är värmearbetet som till slut tar sin tribut….   (Ännu en anledning att inte välja ugnar med låg litereffekt….som vi pratat om tidigare..)

[rolnor]
7/3/19, 3:12 PM
#6

Finns ju dessa tunna plattor, "Advancer" t.ex. som ska vara mycket lättare och hålla länge, det är någon "nitrogen-bonded SiC" material, någon som har erfarenhet av dom? Dom är väldigt dyra har jag för mej. Även vanlig kiselkarbid är dyrare än sillimanit.

Annons:
Bo§e
7/3/19, 6:48 PM
#7

#6:   Ja, det skulle vara intressant att få en rapport från någon som långtidstestat de här plattorna.    Om livslängden håller måttet finns ju klara fördelar,  inte minst den minskade lasten  vid uppvärmningen pga betydligt mindre massa,  vilket  definitivt skulle förbättra  förutsättningarna för ugnar med mariginell effekt,  små enfasugnar och liknande.    Visserligen skulle även avkylningen påskyndas, men moderna styrningar kan ju avhjälpa det, vid behov.    Rätt använda, borde sådana här plattor bidra till bättre elementlivslängd, i synnerhet hos ugnar med begränsad ork, så även om de är dyra i inköp, kanske en del av den kostnaden hittar tillbaks via andra vägar……      Men, allt står och faller med långtidshållbarheten…

Upp till toppen
Annons: