Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 877 ggr
Henrik Jansson
2019-07-07 11:50

Bly i Maya-tallrikar?

Vet någon om bly har använts i Rörstrands gröna Mayatallrikar?
Jag har köpt på mig ganska många begagnade genom åren, och de flesta är fina, men en mindre uppsättning djupa tallrikar, som verkar vara av de äldre modellerna eftersom de saknar VDN-märkning är matta i ytan, både på över och undersidan.
Jag har läst att den matta ytan på porslin kan bero på att bly från glasyren har vandrat ut till ytan. Jag har kontaktat Rörstrand, men de visste inte säkert om bly hade använts i glasyren, vilket jag tycker är lite underligt att man inte vet..
Men men, vet någon här om det kan vara bly i dessa tallrikar?
Läste också att bly och koppar är en extra dålig kombination i glasyr. Och Koppar ger väl grön färg? Är det koppar i Mayas gröna färg?
Och om det inte är bly den matta ytan beror på, kan man polera tallrikarna på nåt sätt så att de blir glansiga igen?

Annons:
Hans-Olof
2019-07-11 21:29
#1

Det är inte så underligt att Rörstrand idag inte vet så mycket om de gamla produkterna, idag sedan finnarna tog över är det en ren design och försäljningsorganisation. Maya är Stengods, handmålade band på rått gods därefter glaserat och bränt  1280 Celsius, ca kägla 8 till 9. Glasyren har ingen Bly i sig. Det kan gå att få dom blanka igen genom att helt enkelt bränna dom igen till 1200 grader. Det finns risk att man får så kallade "spit out" blåsor som bildas av vattenånga som stiger upp ur den egentligen tätbrända skärven, jag skulle prova på en tallrik och med en långsam uppvärmning för att inte riskera hela högen.

Upp till toppen
Annons: