Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1360 ggr
Unsöld Ingrid
7/21/19, 8:51 PM

Dags att renovera ugnselementen ?

Hej, har en 10 år gammal och måttligt använd Rodhe ugn. Toppmatad. Efter de senaste bränningarna buktar elementen markant. Buktningarna flyttar sig och blir lite större efter varje bränning. Är det dags att byta dem? Med vänlig hälsning, Ingrid Unsöld

Annons:
Bo§e
7/21/19, 9:01 PM
#1

Om ugnen bränner som den skall, behöver du inte byta elementen.   

Men om "buktningarna" blir så stora att elementen riskerar att krypa ur spåren och kanske komma i kontakt med andra element (kortslutning!), måste du hindra dem från det genom att t.ex.  spika fast krokar eller "märlor"  av kanthaltråd i teglet, som hindrar elementen från att krypa vidare…..

Unsöld Ingrid
8/4/19, 11:40 AM
#2

Tack Bosse! Ugnen bränner högt. Ca 30-40grader över inställd temp. Jag programmerar den alltid 30grader lägre än jag vill bränna. Nu buktar elementen ut ca 1cm från spåren. Olika ställe vid varje bränning. Men inte risk för kortslutning. Än…

AnnaLow
8/5/19, 7:47 AM
#3

Jag bytte mina element i min toppmatade Rohde efter cirka 12 år. Märkte det när mina bränntider ganska snabbt ökade markant och den till slut inte orkade upp till topptemperatur. Jag gjorde en guide för elementbyte för ”nybörjare” som finns här på forumet någonstans.

Ulla
8/5/19, 9:27 AM
#4

#3 AnnaLow

Jag gjorde så att din tråd "Elementbyte, nybörjarguide" blev ett sökbegrepp i Lexikonet. (Se länkarna ovanför den här skrivrutan.) Bra med flera sätt att söka efter något.

Litet självsvåldigt kanske, men  jag tänkte att du nog skulle tycka att det var bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
8/5/19, 9:58 AM
#5

Och nu blev det en länk i min förra kommentar eftersom jag skrev av rubriken ordagrant.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

AnnaLow
8/5/19, 5:54 PM
#6

😁Det låter toppen! Jag gillar självsvådliga initiativ! Hoppas att den kan vara till nytta!

Annons:
Upp till toppen
Annons: