Keramikugnar

Vedugn

2019-07-25 11:10 #0 av: Rerum

Undrar om det spelar någon roll om vedugnen är byggd med valv eller helt fyrkantig? Alltså om elden går annorlunda? Ja tänker ni man måste göra ett valv nej tänker jag. Ska testa ett annat sätt att bygga. Vet inte om det kommer att funka, den som lever får se

Anmäl
2019-07-25 12:26 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Kommer säkert att fungera gissar jag.....   Kanske får du några "kalla hörn" någonstans, men det är inte säkert....och blir det så, kanske man kan leva med det, när man väl lärt sig att sätta ugnen "rätt".....

Och med en "justerbar bag wall" som går att trava upp som man vill,  gles eller tät osv, kan man styra flammorna och värmespridningen i ganska hög grad.....  Bra att inte "mura in sig" i någon fast lösning......

Anmäl
2019-07-25 12:56 #2 av: rolnor

Hur gör man då för att taket ska bära? Använder du hårt tegel blir det ju väldigt tungt?

Anmäl
2019-07-25 13:03 #3 av: Bosse Cebex Gbg

#2:   Ja, det är ett annat problem....men ugnen kanske är inte är så stor....

Ett mindre antal stenar borde gå att hålla på plats med en kraftig utvändig "skruvtving" (som man inte får glömma att provdra då och då...)

Anmäl
2019-07-25 22:16 #4 av: pyromanen

Har sett rätt många ugnsritningar med platta tak. Tx, i boken av Nils Lou "The art of firering". Han gillar platta tak. Utöver Bodses variant med att spänna ihop stenar som lock kanske det funkar med styv fiberisolering eller eldfast gjutmassa..m

Anmäl
2019-07-26 07:04 #7 av: NenneAhl

Någon som testat eldfast gjutmassa vid saltglasering ? Fungerar det? Isf ska det vara någon speciell massa?

Anmäl
2019-07-26 09:27 #8 av: j-aan

#7 det finns gjutmassor som är så höga i aluminium att det inte bildas något glas på dem.

Anmäl
2019-07-26 12:29 #9 av: Rerum

Var i Aberythwyth på en keramikfestival och blev inspirerad av Terry Davies, Phil Rodgers, Liming Zhang och Nic Collins och deras ugnsbyggen. Tänker att jag vill förenkla allt som går. Jag tänker att jag får learning by doing. Funderar på om det går att gjuta utrymmet man eldar i? Har köpt porosilsten som är helt nya men tillverkade på Bornholm på 1960-talet. Dessa kan man väl inte använda i ugnsutrymmet? Det måste väl vara annan typ av eldfast sten? Eller om man kan gjuta av eldfast betong.

Anmäl
2019-07-26 13:28 #10 av: rolnor

Smälter inte askan porosilen?

Anmäl
2019-07-26 13:34 #11 av: Bosse Cebex Gbg

#10:   Ja, så kan man säga.   Askan brukar efterhand bilda glasyr på porosilens yta, och "angriper" följaktligen porosilen en bit ner i ytskiktet......om inte på en gång, så sker den här processen över tid......  

Anmäl
2019-07-26 18:20 #12 av: rolnor

Finns det nåt speciellt skäl att du vill undvika hårda vanliga stenar? Det blir väldigt varmt så det krävs sten av hög eldfasthet.

Anmäl
2019-07-26 18:41 #13 av: NenneAhl

#8 tack låter bra! Min ugn har jag byggt av poröst elugnstegel och fiber bakom,(hade allt detta liggande) en väldigt lätt konstruktion som isolerar bra, vilket gör ugnen bränslesnål. Problemet med den är att den inte klar saltglasering. Hörde från en keramiker att man i Tyskland bygger ugnar av poröst tegel och sedan putsar väggarna med ett skyddande skikt, med vad vet jag inte? Frågan är om det skulle funka att putsa med sådan gjutmassa? Eller är det någon som vet hur de gör i Tyskland? Kanske svårt att putsa taket?

Anmäl
2019-07-26 19:05 #14 av: Bosse Cebex Gbg

#13:    Funderar på om man skulle kunna putsa ugnens insida  med något så enkelt som vanlig plattengobe eller något liknande....?    Huvudsaken är ju att det blir såpass slätt att inte askpartiklarna fastnar så lätt......

Jag skulle definitivt avråda från att putsa med något som innehåller vattenglas....vattenglas kan på sikt skapa minst lika mycket bekymmer som ett skikt av askglasyr....eller värre......    Många "kommersiella" reparationsmassor m.m. innehåller vattenglas, och det har dålig "kompatibilitet" med lätteglet....i alla fall på litet sikt..... 

?

Anmäl
2019-07-26 20:29 #15 av: Rerum

Nej tänker bara att man är mer fri i byggandet

Anmäl
2019-07-26 20:41 #16 av: rolnor

Finns ju en del böcker, är nog bra om man vill undvika nybörjarfelen. Denna på amazon t.ex.

https://www.amazon.com/Kiln-Construction-Brick-Approach/dp/0812219848/ref=sr_1_4?keywords=Kiln+building+ceramic&qid=1564166332&s=books&sr=1-4

Anmäl
2019-07-26 21:53 #17 av: Rerum

Tack för tipset, har köpt endel men ska kolla denna också. Ja man behöver ju inte göra fler fel än nödvändigt

Anmäl
2019-07-27 00:26 #18 av: rolnor

Denna är väl en klassiker, är den jag har om jag minns rätt;

https://www.amazon.com/Kiln-Book-Frederick-L-Olsen/dp/0812221869

Anmäl
2019-07-27 08:40 #19 av: NenneAhl

#14 har målat på ganska tjockt med plattengobe men det hjäper inte tillräckligt bra. Om man putsar med något som krymper under torkning så är nog risken stor att det bildas massa torksprickor? Borde vara bättre med något som härdar utan att krympa. Jag har ingen aning om hur gjutmassor fungerat, innehåller dem vattenglas? Hur tunt kan man gjuta men ändå få det att hålla? Exempelvis en platt på 1x1 m som man skulle kunna ha som tak?

Anmäl
2019-07-27 09:02 #20 av: Bosse Cebex Gbg

#19:  Menar du saltavlagringar eller ren askpåverkan....?

Vissa gjutmassor innehåller vattenglas, vissa inte, så om man inte vet är det nog bäst att inte slamma lättegel med den.....

Att gjuta ett tak på 1 m² kräver nog ganska ordentlig tjocklek om det skall hålla......nu gissar jag.....det finns ju många olika massor, men det känns som om 15 cm inte skulle vara fel....eller kanske litet till....?   Och det måste nog vara en ganska mager massa om man vill slippa stora värmespänningar.....   Faktiskt känns det som om det inte är riktigt rätt väg att gå.....om man inte är väldigt  experimentsugen och beredd att ta ett eventuellt bakslag.....Ler

Anmäl
2019-07-27 10:49 #21 av: rolnor

Det är ingen slump att man använder ett valv av tegel, det är en bra lösning för stora ungnar. En 1 m2 stor och så tjock gjuten platta bli väldigt tung, jag tvivlar starkt på att den bära sin tyngd vid hög temperatur.

Anmäl
2019-07-27 13:20 #22 av: NenneAhl

#20 det kan jag inte säkert avgöra kanske en kombination av båda, kanske klorgasen bildar saltsyra som också påverkar? Har gjort drygt 60 bränningar i den. De sista 8 bränningarna har jag gjort med RME olja från raps. Tänkt fortsätta med detta, antar att det blir i princip ingen aska från den? Så det skulle ju vara gynnsamt ur den synpunkten isf. Bifogar bilder på hur ugnen ser ut nu. Den är ca: b75 d65 h75 cm så ganska liten.

#21 ja valvkonstruktioner är ju väl beprövat och fungerar bra. Nu är ju inte min ugn så stor (ett önsketänkande med 1x1m ) så går det att rädda den med att putsa väggar och gjuta tak så kanske man kommer billigt och enklare undan än att bygga nytt.
Vill gärna ha en lätt (kg) konstruktion. Porös sten med skyddande skikt i väggarna och tak av hård sten vore bra tänker jag.

#0 Rerum är nyfiken på hur stor ugn du tänkt bygga och hur du gör med taket?

Anmäl
2019-07-27 13:32 #23 av: rolnor

Den finns nog tillräckligt stora sättplattor du kan göra tak av, jag minns att jag köpte skapligt stora kiselkarbidsättplattor och dom är tåliga. Sen kan man ha eldfast fiber utanpå så det blir minimal vikt på taket.

Anmäl
2019-07-27 13:38 #24 av: rolnor

Här finns 24ggr24 tum räcker?

Anmäl
2019-07-27 14:50 #25 av: NenneAhl

#24 har du så stora? Är väldigt tunga? Har du använt dem till saltbränning? Det är inte bara väggarna som äts upp i min ugn, kiselkarbid plattorna gör det med väldigt fort. Men det finns väl olika kvaliteter på dem. Köpte dem då jag elbrände för många år sedan till det var dem väldigt bra. Skulle inte vilja göra ett tak av sådana plattor skulle hålla sämre än de teglet jag nu har. Va hos en annan saltbrännare för ett tag sedan hans plattor såg betydligt bättre ut, (hade rundade hörn) de hade han köpt begagnade från något glasbruk för länge sedan. Han hade inte ens plattengobe för att skydda dem. Har läst om rekristaliserad kiselkarbid men vet inte om de håller bättre. Men kvalitetsskillnad på plattor verkar det vara. Har några 40x50cm plattor kvar så får göra slut på dem förs.

Anmäl
2019-07-27 19:18 #26 av: rolnor

Glömde länk, sorry!
https://shop.kilnshelf.com

Vet inte om dom håller till saltbränning men det bör väl finnas såna som gör det?
Jag har bara brännt reducerande med diesel men salt är såklart betydligt mera krävande. Dom stora skivorna är tunga självklart men alternativen väger ju betydligt mer, tegel eller om man gjuter något själv. Finns olika kvaliteter på kiselkarbid, "nitrogen bonded" är en variant.

Anmäl
2019-07-27 21:07 #27 av: NenneAhl

#24 tack för tipset rolnor! Om man vet att de klarar saltet så skull man kunna göra ett tak med lågvikt. Tål att tänkas på, men svårt till större ugn.

Anmäl
2019-08-01 12:16 #28 av: pyromanen

Rätt säker att en stor sättplatta oavsett material skulle bli hängmattafomat efter få saltbränningar.

Anmäl
2019-08-01 12:56 #29 av: pyromanen

#22 det är stor skillnad på olika sorters porosil/lätt sten när det gäller hur de tåk salt. Jag har gjort min "dörr" i saltugnen i lätt sten. Läste mig till att någon JM26 skulle vara bäst och köpte det från början. Har senare kompletterad med några JM23 och några som hette porosil och är gulare.
Har bränt ugnen 68 ggr och JM26 (till vänster på bilden) ser ut såhär efter alla dessa bränningar (doppar i smet med ca 90 aluminiumoxid med några bränningars mellanrum). JM 23 till höger har varit med i max 8 bränningar.
Jag skulle alldrig själv ge mig på lätt sten i valvet utan är istället mycket nöjd och tacksam att jag valde valvsten med hög aluminiumhalt ("Victoria" med 65% al), annars hade jag fått göra om ugnen för ett tag sedan.

Anmäl
2019-08-01 23:51 #30 av: NenneAhl

De nitride bundena plattornasom rolnor tipsar om i #26 som väger hälften så mycket och är 19 gånger starkare än konventionella kiselkarbid plattor kanske funkar fint i en liten ugn (som min) med lätt fiberisolering ovanpå?
Den stenen jag använt är från min gamla elugn som jag byggde för många år sedan det som står på dem är 26 140 vilket jag antar står för 2600 grader fahrenhiet & 1400 grader celsius. Ja det är stor skillnad på olika ugns material. Blir jobbigt om man måste bygga om ugnen efter sådär 70 bränningar. Men ångrar definitivt inte att jag byggt denna ugnen, har lärt mig massor av den. Den tyska varianten med lätt tegel i väggarn som skyddas med ett skikt, och tak av hård valv sten tror jag på om ugnen blir större än vad som går att lösa med lätta sättplattor av hög kvalitet + fiber i taket. Det blir en stor bränsle vinst om ugnen är byggd av material med låg vikt och god värmeisolerings förmåga jämfört med tung sten med dålig värmeisolerings förmåga.
Ett annat sätt att lösa problemet med skräp från taket kan vara att ha en stor tom sättplatta överst.
Bifogad bild är från när jag byggde ugnen. Teglet har som sagt varit med om åtskilliga bränningar då den satt i elugnen, men det märks ingen förändring på den, lika fin som när den var ny.
Har för mig att det finns JM 28 också, kanske ännu bättre än JM26?

Anmäl
2019-08-04 11:26 #31 av: L.A.E

Det finns även JM 28 och JM 30 

Anmäl
2019-08-04 16:49 #32 av: NenneAhl

#31 undrar hur de klarar saltbränning, någon som testat?

Anmäl
2019-08-05 06:59 #33 av: Rerum

Är som sagt alldeles novis inom ugnsbyggarområdet. Men vill inte bygga någon stor ugn. Jag köpte mina porosilstenar (som är gjorda på Bornholm på 1960-talet) av en dansk arkitekt som tänkt bygga en vedugn. Han hade ritat en ugn med valv som var helt självbärande alltså behövde inga järn. Jag fick med ritningen. Jag vill dock experimentera lite med platt tak. Jag tänker mig att man borrar två hål i stenarna och trär in armeringsjärn. I Jan-Åkes ugnar använder han de grövsta armeringsjärnen som raster och eftersom stenarna isolerar tänker jag att det kanske skulle funka. Ja jag vet att det är svårt att borra i hårdsten men det funkar med en slagborrmaskin.

Anmäl
2019-08-05 08:19 #34 av: NenneAhl

Järn utvidgas när det blir varmt, blir nog rejält varmt i stenen. Kanske bättre med gängad stång och mutter och en kraftig fjäder som tar upp rörelsen. Annars trot jag mer på Bosses variant i #3. Hur stort tänker du att taket ska bli?

Anmäl
2019-08-05 09:53 #35 av: rolnor

Misstänker att det är ett hästjobb borra i dom hårdstenarna....

Anmäl
2019-08-05 12:43 #36 av: Bosse Cebex Gbg

#34:   Ja,  jag tror mer på den här metoden (se kluddig skiss nedan) än att lägga järn inuti stenarna, vilket jag tror kommer att böja sig med tiden, eftersom det räcker med 8-900°C för att järn skall bli mjukt.    Skissens metod är beprövad  (titta på t.ex. alla toppmatade Ruben Lind-ugnar), och det är lätt att åstadkomma.   Man måste förstås välja ordentligt kraftigt material, och inte någon tunn "plåtprofil"...   Då och då - särskilt i början -  får man känna på muttrarna och efterdra litet om det behövs. 

Metoden nedan kan "förfinas" genom extra plattjärn och individuella skruvar för varje sten osv......men om taket inte är alltför stort,  tror jag att det räcker med att göra som skissen visar.....

(Jag hittade en bild på en gammal Ruben Lind-ugn (bild 2)  som visar den här enkla metoden)

Anmäl
2019-08-05 15:33 #37 av: rolnor

Jo, det där är en enkel, bra lösning för mindre ugnar, har haft en gammal elugn med sådant tak.

Anmäl
2019-08-05 17:40 #38 av: Rerum

Ja ett sådant tak är ju lätt att få till. Får prova det

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.