Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 605 ggr
Wino
2019-07-26 09:32

Sista krympningen

Jag har ett stort fågelbad gjort i stengods som är format efter ett rabarberblad.  Jag har en rund ugn och i skröjbränningen fick det plats för jag stagade upp det lite med en pelare. Och så hade jag räknat med att det skulle krympt tillräckligt för att kunna få plats i glasyrbränningen. Nu visade det sig att det inte har krympt så mycket jag hoppades. Bladet går precis ner men nu funderar jag på vad som händer när leran "mjuknar" under bränningen och ev kommer i kontakt med väggen på ugnen lite grann.  Krymper det klart innan eller efter… Bladet är oglaserat och i grå lera WMS 2002GG.

Vågar jag bränna det?

Annons:
Bo§e
2019-07-26 14:13
#1

Menar du att det glaserade föremålet kommer att nudda ugnsväggarna när du sätter in det….?   I så fall är det nog inte så lyckat, eftersom glasyren - sannolikt - kommer att börja smälta innan leran börjar krympa på allvar…..

Ett sätt vore att bränna fågelbadet oglaserat upp till 11-1200°C så att det får krympa litet till innan du glaserar det.   Men glasyren kan då få svårt att suga fast i leran som nu blivit litet tätare……det brukar dock gå "hyfsat" om man ser till att föremålet är ordentligt varmt när man glaserar  (gärna så att man nätt och jämt kan ta i det) så att glasyren "torkar fast" på en gång…..

Wino
2019-07-26 16:17
#2

Tack Bosse, Eftersom fågelbadet inte ska glaseras, men ändå sintra, kanske det kan gå har jag tänkt. Eller fastnar även den oglaserde leran i väggen tror du?

Bo§e
2019-07-26 16:41
#3

Nej, utan glasyr kommer det att gå fint…..bara att tuta och köra….!  🙂

Wino
2019-07-26 19:51
#4

Tack!

Upp till toppen
Annons: