Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1400 ggr
SabinaP
2019-07-27 00:26

Programmera själv cerama infotemp 6000

Hej. Hur kommer man åt att programmera det fria programmet i en cerama infotemp 6000? Jag får aldrig upp frågan om jag vill använda lagrade program eller inte, som manualen säger. Utan kommer direkt in i de förprogrammerade valen och om jag där väljer fritt program kan jag bara använda det som tidigare ägare programmerat och inte ändra något själv. Jag kan inte ens se hur det programmet är inställt förutom maxtemp och utjämningstid. Kan man radera eller nollställa systemet på något sätt? Manualen ger noll info.

Annons:
Bo§e
2019-07-27 06:36
#1

"Infotemp", dvs automatik 6000  fanns i 3 olika utföranden.   "Hobby 6000" , "Data 6000 M"  och "Data 6000 MG".

Om du har en Infotemp "Hobby 6000" har den vissa begränsningar, som jag nyss nämnde i Andrea Karlssons  tråd här.  "Fritt program" är inte aktivt, utan man måste välja någon av de förinlagda brännkurvorna.  Dock kan man här fritt välja topptemperatur och utjämningstid, men ingenting annat.  Detta är den "enkla" versionen av Infotemp……

Om din automatik är en Infotemp "6000 M" eller "6000 MG"  skall du svara "NEJ" på frågan   "PROG. FRA LAGER ?" när den dyker upp, för att kunna komma vidare.

Bruksanvisning…?  Kontakta Cerama.

Bo§e
2019-07-27 07:38
#2

Oj…jag missade att det var du som även ställde frågan i den andra tråden…. 🙂

Du skrev här ovan:   >> Jag får aldrig upp frågan om jag vill använda lagrade program eller inte, som manualen säger.  >>

Just så fungerar versionen "Hobby 6000".     Där får man inte den frågan…..

SabinaP
2019-07-27 08:18
#3

Hej här med. Lurigt det här för på framsidan står cerama microprocessor data 6000. Och i menyn finns fritt program. Jag vet att förra ägaren oxå så att det fanns en plats att programmera eget. En följdfråga blir oxå att jag skulle vilja få veta hur de förinställda programmen är inställda, men den informationen verkar inte finnas någonstans. Inte ens cerama i Danmark kan svara på den frågan.

Bo§e
2019-07-27 08:22
#4

Om du inte får frågan där du ombeds välja "PROG FRA LAGER",  ja eller nej,  tror jag att det är en "Hobby 6000"  som du har.    Texten på frontpanelen ger oss ingen information eftersom den ser likadan ut på alla tre versionerna, men "någonstans" på dosan borde det finnas någon liten etikett eller liknande, kanske med ett "H", "M" eller "MG"….   Försök hitta den, om den (förhoppningsvis) finns kvar.

"Fritt program" finns visserligen med på menyn, men den går inte att använda på  hobbyversionen.   Jag undrar om den förra ägaren verkligen försökt använda den funktionen….?….eller om han/hon bara tar den för given eftersom den syns på menyn…?

Kurvornas utseende:    Ja det stämmer…..jag har nog heller aldrig sett någon detaljerad förklaring av de fasta brännkurvorna….  (litet konstigt…)    Visserligen kan du själv välja topptemp. och utjämningstid i de förinlagda programmen, men det skulle förstås vara trevligt att veta exakt hur kurvorna ser ut……    Ok, här finns "normal skröj",  "långsam skröj" osv osv,  och man klarar sig säkert ganska långt genom att bara hålla isär de här begreppen och sedan välja passande topptemp. och utjämningstid…..men självklart vore det intressant att verkligen veta……

SabinaP
2019-07-27 09:49
#5

Precis. Eftersom min ugn är lite seg upp i temp när jag kör stengodsglasyr så vore det bra att veta hur den är inställd att jobba. Då kan man ju mäta om den avviker från programmet pga dåliga slingor eller annat. Nu har man ju ingen aning. Jag får kolla baksidan om det står nån mer beteckning där. Återkommer. Tack för utförliga svar.

Bo§e
2019-07-27 19:38
#6

Hej igen…!   Jag kom på ett par saker:

1.    När du startar upp automatiken, är det inte så att den aktuella versionen visas i displayen först av allt…..som en "presentation". när du just satt igång den…?     T.ex.  "Cerama Infotemp" och där under eller bredvid  t.ex. "Hobby 6000" eller vilken version det nu är…….?  Om det är någon av de "bättre" versionerna borde där stå t.ex. "Data 6000 M" eller "Data 6000 MG"  eller liknande….    ????   Kanske du inte behöver leta efter någon etikett på baksidan….?

2.    Jag är inte tvärsäker, men jag tror att "Frit Program" på menyn  i "Hobbyversionen" betyder "full fart" ända upp till topptemp. och utjämningstid, som du själv kan välja….   M.a.o. ett obromsat  program med "fri fart", så att säga…..därav ordet "Fritt"…..   Det här kan du testa (med tom ugn förstås…)

Annons:
SabinaP
2019-07-28 22:19
#7

Aha. Det ska jag kolla vid tillfälle. Jag har kikat lite efter en annan automatik och hittat en prisvärd Cerama G 9000 Pro NiCr.Ni. Är det något mer än bara automatiken man behöver byta om jag köper den?

Bo§e
2019-07-28 22:35
#8

#7:   Ja, för att det skall fungera rent tekniskt,  behöver du också byta givaren och kabeln till givaren, och kanske (?) också kontaktorn,  om automatikerna har olika signalspänning……      

Men….."NiCr.Ni."   är inte något bra mätsystem för stengods.   De givarna håller inte särskilt länge i den temperaturen….  Avrådes…!!      Inga stengodsugnar säljs med "NiCr.Ni."-system…!

SabinaP
2019-07-29 17:49
#9

Ok. Tack då hoppar jag över den.

Upp till toppen
Annons: