Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 625 ggr
sici ekvall
2019-07-28 13:20

Bivax som isolering?

Hej! Vad tror ni om att använda smält bivax till ytor som man inte vill ha glaserade. Sici

Annons:
NenneAhl
2019-07-28 13:53
#1

Har du överskott av bivax så är det väl bara att prova, lite bökigt o hålla den flytande medans man jobbar. Kanske isf bättre att smälta ihop den med olja till lagom konsistens i rumstemperatur? Ska du köpa bivax så finns det nog bättre o mer lättjobbade grejer att köpa.

sici ekvall
2019-07-28 15:32
#2

Tack för snabbt svar! Jo vi har bin så jag har mycket vax. Bra idé att blanda med lite olja. Annars vet jag att jag använt balsamterpentin för att hålla den flytande i andra sammanhang. T ex efter jag har svartbränt, för att få grejer mer vattensäkra. Den dunstar ju bort efter ett tag. Men kanske för riskabelt att ha sånt i ugnen…. Sici Ekvall

NenneAhl
2019-07-28 16:12
#3

Tycker det låter smart med balsamterpentin som du skriver då dunstar ju den bort och kvar blir vaxet som skyddar. Har svårt att tro att de skulle vars farligt att stoppa i ugnen om det inte är väldigt mycket terpentin. Bra ventilation av både ugn o lokal.

sici ekvall
2019-07-28 21:38
#4

Ja, jag kanske vågar testa. Jag kan ju också vänta med att bränna nån vecka efter jag har vaxat så har det säkert dunstat.

Upp till toppen
Annons: