Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1589 ggr
MourningWood
2019-07-30 18:39

Blålera

Hej. När jag var på Gotland nu senast passade jag på att plocka lite blålera att göra pärlor av. Hur gör jag för att rena leran? Finns det något jag kan googla på för enkla instruktioner? Tack på förhand. - Jerry

Annons:
Bo§e
2019-08-01 19:30
#1

Om det bara är en mindre lermängd, och du vill ha den alldeles "slät",  krävs ingen speciell utrustning, och då är detta en enkel och effektiv metod:

1.  Låt alltsammans torka helt.

2. Knacka sönder klumparna,  ungefär  till "kattgrus"-storlek på kornen.

3. Lägg det i en hink.    Fyll sedan med vatten, så att vattenytan står en bit ovanför "gruset". (ytan kommer att sjunka litet…)  Obs! Rör inte om än…!

4. Låt hinken stå ett eller ett par dygn utan att röra om.

5. Rör nu om, antingen med lämplig mixer, eller med händerna.  Om du jobbar med händerna, vilket är riktigt trevligt  🙂  får du redan här en chans att plocka bort eventuella större föroreningar….   Jobba tills du har en jämn fin slamma.  Den skall ha "hällbar"  "pannkaks-smet"-konsistens. Justera med vatten om det behövs.

6.  Arbeta  slamman genom en sikt.   T.ex. 60 mesh om du har….men även litet grövre silar går bra…..det handlar om hur slät lera du vill ha…..

7.  Forma en "säck" av t.ex. lakanstyg eller liknande, och häll slamman i den.  Knyt ihop säcken och häng den i taket.  Det kommer att droppa i början, så skydda golvet under med en balja eller liknande.    Nu kommer leran att torka jämnt och fint med luftväxling runt om, och det är bara att vänta tills leran har fått önskad konsistens för formning…..   Vill du skynda på torkningen, använd värmefläkt eller häng ut säcken i solen under dagtid.   Sedan kan du plasta in leran för förvaring.    

🙂

Simonstret
2019-10-21 13:33
#2

När det är gjort och leran är skulpterad och torkad, vilka temperaturer klarar den?

Bo§e
2019-10-21 14:02
#3

I första hand:  Kolla leverantörens information.     Om ingen information finns, t.ex. om man själv grävt upp leran eller inte kan ta reda på var den kommer ifrån,  skall man ta det försiktigt med maxtemperaturen tills man vet.   Bränn småbitar av leran på något underlag som skyddar sättplattan.   Börja med t.ex. 1020°C,  och om den tål det,  öka med 10-20°C i taget tills du ser var "smärtgränsen" går….

Simonstret
2019-10-23 19:10
#4

Ok Super! Leverantören är sjöbotten vid sommarstugan så det är kort om instruktioner! 

Men det borde inte vara någon risk att skröjbränna då?

Bo§e
2019-10-23 19:32
#5

Ingen risk alls…!    Men var rädd om sättplattan tills du vet vad den klarar….

Upp till toppen
Annons: