Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 692 ggr
jakobh
2019-08-04 14:51

Ska gjuta koppar; krympning, återförsäljare & ugn?

Hej!

Som rubriken lyder så håller jag på med ett mindre designhobbyprojekt där jag kommer att ta fram en gipsform och sedan gjuta koppar med gjutlera. Jag har tre snabba funderingar kring  detta som jag håller tummarna att något kan svara på! Tack på förhand!

1. Kommer gjutlera krympa i ugnen precis som all annan lera, a la ~10%? Min kopp behöver ha måttet 6.2cm i botten, så borde jag då se till att min form är 6.8cm? 

2. Finns det något jag borde veta om de olika gjutlerorna eller kommer det gå "bra" så att säga med de flesta som går att köpa? Formen är relativt enkel. 

3. Jag har ingen egen ugn och kan inte hella införskaffa mig en. Var i Lund (med omnejd) kan jag få "hyra" en ugn över en natt/dag?  Och vad kostar det? Är egentligen endast 4-8 koppar som jag ska tillverka nu i första omgången. 

Tack!

Annons:
Bo§e
2019-08-04 15:22
#1

Det här är en "populär" fallgrop att trilla i när man räknar krympmån vid formframtagnimg…..  Man kan räkna krympmån "framåt" och "bakåt",  vilket ger helt olika siffror, och det gäller att hålla koll på vilken "riktning" man räknar åt….

1. Fel sätt:   Koppen skall bli 6,2 cm och vi antar att leran har 10% totalkrympning.  Om man då lägger på de 10 procenten när man tar fram formen, får man 6,82 cm.  När man sedan gjuter en 6,82 cm mugg och den krymper 10% totalt, blir den……6,14 mm (!)  och det var ju inte meningen…!   Så blir det  eftersom lerans krymp-procent   måste räknas från det mått man gett formen…!

2. Rätt sätt:  Du vill att muggen skall bli 6,2 cm när den är bränd och klar…    Då måste du öka på med ungefär 11,5 %, så att formen blir ungefär 6,9 cm.   Sedan gjuter du en 6,9 cm mugg i formen, och den kommer att krympa 10%….ok…?   Då kommer muggen att bli 6,21 cm.   

På samma sätt som när man t.ex. räknar moms:    En vara för 100:-  är belagd med 25% moms och kostar då i affären 125:-   (dvs  100:- med 25% moms pålagd, ok…)   Men skall vi ta reda på hur stor del av 125:-  som är moms, är det inte 25 % utan 20%  (20% av 125:- är ju 25:- eller hur…?)

Samma princip som med momsen råder när man påräknar krympning vid formtillverkning….man måste vara medveten om från vad lerans krympning skall räknas…..och det är ju från formens mått….och för att fastställa formens mått,  dvs räkna "uppåt",  måste man använda ett högre procenttal  än lerans totalkrympsiffra……

🙂

En annan sak:     Vi vet inte än om just din lera krymper precis 10% i just din ugn….!  Det här borde man ta reda på innan några formar tillverkas, för att undvika frustration och "bakläxa"……    Det kan ju hända att du måste utgå från en helt annan siffra än just 10%.  Totalkrympningen kanske i stället blir 9,5 eller 11,2% eller något annat…….(måste provas fram i din brännmiljö)  ….och då är det ju bra att inte ha tillverkat formarna än…… 

Lerors angivna totalkrympning, i tabellerna,   är inget statiskt värde utan bara ett riktvärde.    Den verkliga totalkrympningen varierar med varje ugn och med den valda glasyrbränningstemperaturen, utjämningstiden osv….m.a.o. en rad individuella faktorer hos varje keramiker.      Testa din lera i din ugn med din glasyr och fastställ den verkliga totalkrympningen i just din miljö, innan du börjar planera och räkna på  formarna, om det är viktigt att alstren skall få de mått du önskar.

jakobh
2019-08-05 10:15
#2

Stort tack till det utförliga svaret Bosse. Väldigt behövlig information! Och det kommer spara en hel del tid vad gäller bakläxor som jag nu slipper. 

Men jag får helt enkelt experimentera mig fram med ugnen och leran som du säger. Ska faktiskt 3-d printa en form som sedan används vid gipsgjutning, så det hela är väldigt spännande. 

/Jakob

[rolnor]
2019-08-05 11:23
#3

Berätta gärna hur det gick sen, många med mej är nog intresserade!

Bo§e
2019-08-05 13:08
#4

#2:   Att ha tillgång till 3-d-printning är en "lyx" som sparar en hel del arbete om man måste ändra storlek och göra om det hela.  Då slippar man ju själva modelltillverkningen,  men gipsformarna (arbetsformarna)  får man förstås tillverka manuellt….   

När du först fastställer din leras  verkliga totalkrympning i din brännmiljö, kan du printa en modell till en (t.ex.) kvadratisk platta (eller varför inte cirkelformad ?)  med exakta mått, och sedan göra en mycket enkel form på den…..så får du perfekta testplattor att mäta upp efter bränning….     Passa också på att testa din glasyr på de här plattorna.

Upp till toppen
Annons: