Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1054 ggr
rakuLotta
8/6/19, 1:28 PM

Guldluster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, har undersökt detta med guldluster men det verkar ju vara hur dyrt som helst och hanteringen var det tydligen lite lurigt med oxå. Jag är bara hobbykeramiker så säljer inte mina alster men har en liten keramikverkstad hemma. Följer gaya ceramic på Insta och tycker deras grejer är superläckra. Om ni ser på dessa bilder tex, så har de ju hur mkt guld som helst på. Kanske är annat regelverk på Bali där de befinner sig och kanske andra priser på det oxå? Nån som vet om det finns nån annan typ av guldpatina att lägga på? ( inte vanlig bladguld, det har jag. Vill att det ändå ska vara lite mer beständigt) Har skrivit och frågat Gaya men de svarar inte. Kanske ser det som konkurrens? ( hade gärna gått kurs hos dem men det kostar en smärre förmögenhet😉 Får bli när man vunnit miljoner på lotto eller nåt) Hoppas på nåt fiffigt billigare svar från någon här i gruppen😊 Tack på förhand/Lotta

Annons:
Bo§e
8/6/19, 2:28 PM
#1

Det blir nog svårt att hitta ett substitut för guld som samtidigt är någorlunda beständigt.

"Gold Lustre",  "Gold Enamel" osv, som här hemma kallas "Glansguld" eller "Polerguld" (matt),  innehåller metallen guld,  och priset påverkas av det internationella guldpriset.  Glansguld (det blanka) innehåller oftast 12% guld,  och Polerguld (det matta) innehåller oftast dubbelt så mycket guld…24%….och är följaktligen det dyrare av de två.    

Man får helt enkelt prissätta sina alster så att det även täcker kostnaden för guldet. 

Som sagt,  jag tror inte att man hittar något substitut som kvalitetsmässigt  håller måttet i keramiska sammanhang……"guldfärg" finns ju i många former….men…..    Men vi  får se om någon dyker upp och hävdar motsatsen…. 🙂

rakuLotta
8/6/19, 2:33 PM
#2

Jag misstänkte det, men fråga kan man ju alltid. Fick ett förslag i en grupp på fb ang en penselglasyr från Amaco. Den skulle dock läggas på i 4 lager och då jag tänkte svampa på för mer oregelbundenhet så funkar ju inte det så bra. Tack för svar Bosse

Bo§e
8/6/19, 2:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja, att svampa på guld låter onekligen väldigt dyrt…..hur återvinna allt guld som fastnar i svampen……?

😮

rakuLotta
8/7/19, 5:10 AM
#4

Haha, sant. Men om du tittar på bilden, hur tror du de gått till väga?

rakuLotta
8/7/19, 5:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Svårt att se kanske när man inte kan få upp bilden större. Testar såhär

Bo§e
8/7/19, 2:18 PM
#6

#4:   Svårt att säga exakt hur det är gjort,  men det ser ut som om   (nu gissar jag)   man på något sätt jobbat med två vätskor/oljor som INTE kan blanda sig med varandra, varav guldet är den ena….

Annons:
rakuLotta
8/7/19, 8:22 PM
#7

Tack för svar Bosse. Har nu hittat en bok om lustre där det även ska finnas recept. Ska bli spännande att läsa och få tips på tekniker. Får se om man kan få till nåt som inte kostar skjortan;-) https://www.bokus.com/bok/9781912217656/lustre/

Ulla
8/7/19, 9:25 PM
#8

Spännande. Du får berätta sedan om det stämmer som Bosse skriver - att man jobbat med två vätskor/oljor. Det ser i alla fall ut så.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

rakuLotta
8/7/19, 10:44 PM
#9

Här är svar från en annan kunnig keramiker som numera bor i USA. Hon har oxå en teori om applicering. Kanske så du menar Bosse? Ska bli intressant att läsa boken som är beställd:-) Återkommer om jag blir nåt klokare…https://www.dickblick.com/products/duncan-precious-metals-overglaze/?clickTracking=true&wmcp=pla&wmcid=items&wmckw=30574-9140&gclid=CjwKCAjwyqTqBRAyEiwA8K_4O6uPrzgsn3LY9D7PJBTMeH2JPk2QH0VHwPt3HlYoOcDMmPUI0fEMZxoCNy4QAvD_BwE Här är två jag hittade efter ett snabbt sök. Notera att priserna är exkl amerikansk moms och frakt. Dessutom skickas de troligen inte internationellt…. Använder dem inte själv, men vet att de är kända för att vara snordyra och läbbiga att jobba med då de luktar starkt både vid målning och bränning. Skulle tro att det är guldlyster de använder, ser ut som att de möjligen applicerar det genom samma teknik som när man marmorerar papper - låter det flyta på vatten och doppar godset (gissningsvis redan glaserat och bränt) och låter guldet som flyter på vattenytan separera i flak och fastna på godset. Men det är en ren gissning. Ingen aning om det skulle funka.

Upp till toppen
Annons: